Διαχείριση εταιρικών εξόδων μετά την πανδημία

Μετά την εμφάνιση της πανδημίας Covid-19 από τις αρχές του 2020 η παγκόσμια οικονομική δραστηριότητα και η κοινωνική και πολιτική πραγματικότητα επηρεάστηκαν σημαντικά. Μετά από ενάμιση χρόνο, η πανδημία είναι δυστυχώς ακόμα εδώ. Η υγεία των ανθρώπων δεν είναι ακόμη εγγυημένη, παρόλο που ένα αξιοσημείωτο ποσοστό ανθρώπων έχει εμβολιαστεί.

Είναι ευρέως αποδεκτό ότι βιώνουμε περίεργες και δύσκολες εποχές. Τα οικονομικά ζητήματα ήταν πάντα από τα κορυφαία προβλήματα της ανθρωπότητας, αλλά τώρα, λόγω της πανδημίας, αυτά τα ζητήματα έχουν φτάσει σε πρωτοφανή επίπεδα. Ο κάθε ένας από εμάς έπρεπε να κάνει θυσίες τόσο σε ατομικό επίπεδο, αλλά και οι περισσότερες εταιρείες έπρεπε να θυσιάσουν μερικές φορές όχι μόνο το κέρδος τους, αλλά ακόμη και να χρηματοδοτήσουν το κόστος για να μπορέσουν να επιβιώσουν. Οι κυβερνήσεις βοήθησαν είτε τα άτομα απευθείας είτε τις εταιρείες μέσω σχεδίων, συνεπώς και πάλι τα άτομα έλαβαν έμμεση βοήθεια, αλλά αυτή η υποστήριξη σύντομα θα λήξει, αν δεν έχει ήδη.

Ορισμένοι κλάδοι επηρεάστηκαν περισσότερο με σημαντικό αντίκτυπο στα έσοδά τους, όπως ο τουρισμός, ο αερομεταφορέας, η φιλοξενία και το λιανικό εμπόριο. Ορισμένοι κλάδοι υφίστανται μέτριες επιπτώσεις, όπως οι κατασκευές και οι επαγγελματικές υπηρεσίες. Οι περισσότερες επιχειρήσεις αναγκάστηκαν να περιορίσουν τις δραστηριότητές τους, κάτι που έχει οδηγήσει σε υψηλή ανεργία, αβεβαιότητα και κρίση για το μέλλον γενικότερα.

Το κύριο μέλημα όλων των επιχειρήσεων κατά την μετάβαση στη μετά πανδημία εποχή πρέπει να είναι ο έλεγχος των εξόδων. Όπως αναφέρθηκε προηγουμένως, λόγω της μακράς περιόδου των θυσιών και κατ’ επέκταση της έλλειψης ψυχαγωγίας, ταξιδιών, μάρκετινγκ κλπ., οι εταιρείες θα προσπαθήσουν σταδιακά να επιστρέψουν στην κανονικότητα. Η κανονικότητα όμως δεν θα είναι η ίδια όπως την προ πανδημία εποχή. Επομένως, οι εταιρείες θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι δεν θα επιστρέψουν στις ίδιες πρακτικές με μεγάλες δαπάνες χρημάτων. Τουλάχιστον θα πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι όποιες δαπάνες θα προσαρμοστούν στο πιθανόν μειωμένο πλέον εισόδημα.

Οι κύριες κατηγορίες που τυγχάνουν σίγουρα ανάλυσης και ελέγχου αναφορικά με την διαχείριση των εξόδων στην μετά πανδημία εποχή είναι:

Έξοδα επαγγελματικών ταξιδιών: Αναμφισβήτητα η κατηγορία που επηρεάστηκε ίσως περισσότερο από την πανδημία. Τα έξοδα επαγγελματικών ταξιδιών μειώθηκαν σημαντικά κατά τη διάρκεια της πανδημίας, φτάνοντας στο απόλυτο μηδέν κατά τη διάρκεια των lockdown. Για ολόκληρο το 2020 οι περισσότερες επιχειρήσεις είχαν μειώσει τα έξοδα ταξιδιού κατά περίπου 70% σε σύγκριση με το 2019. Η νέα κανονικότητα των ταξιδιών είναι περίπου 50% σε σχέση με τα στοιχεία του 2019. Οι μέθοδοι επικοινωνίας που χρησιμοποιήθηκαν κατά την πανδημία, για παράδειγμα οι πλατφόρμες διαδικτυακών συναντήσεων,  ήταν επαρκείς και παραγωγικές, επομένως τα επαγγελματικά ταξίδια αναμένεται ότι δεν θα είναι απαραίτητα σε πολλές από τις περιπτώσεις. Επομένως ελέγχοντας τα έξοδα των επαγγελματικών ταξιδιών σίγουρα δημιουργείται ένα οικονομικό πλεονέκτημα για το μέλλον.

Ενοίκιο: Πολλές επιχειρήσεις εξετάζουν την επιλογή να συνεχίσουν το πρόγραμμα «εργασία από το σπίτι» ακόμη και μετά την πανδημία. Αναλογιζόμενοι τα τεράστια έξοδα που προκύπτουν ακόμη και μερικές μέρες τη βδομάδα να δουλεύουν οι εργαζόμενοι εκτός των γραφειακών εγκαταστάσεων αυτό μπορεί να επιφέρει μείωση ενοικίου αφού πιο μικρά γραφεία θα μπορούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες με πιο χαμηλό κόστος. Αξίζει να σημειωθεί ότι οποιαδήποτε επιχείρηση αποφασίσει να προχωρήσει σε αυτό το μέτρο θα πρέπει να είναι σε θέση να μπορεί να εξετάζει και να βεβαιώνεται για την παραγωγικότητα και την αποδοτικότητα της εργασίας του προσωπικού από το σπίτι.

Έξοδα μάρκετινγκ: Μέχρι το 2019 η τάση ήταν να υπάρχει ένα σταθερό και αρκετά γενναιόδωρο ποσό για τον προϋπολογισμό μάρκετινγκ. Το τελευταίο διάστημα και ειδικότερα μετά την πανδημική κρίση παρατηρείται αλλαγή στα έξοδα για μάρκετινγκ. Το ψηφιακό μάρκετινγκ και η χρήση μέσων κοινωνικής δικτύωσης ενισχύθηκε περαιτέρω σε σύγκριση με άλλα μέσα διαφήμισης. Οι εταιρείες μάρκετινγκ θα προσπαθήσουν να καλύψουν τις ζημίες τους παρέχοντας εναλλακτικές υπηρεσίες λαμβάνοντας υπόψη τις νέες τάσεις και πραγματικότητες. Οι εταιρείες γενικά πρέπει να επανεκτιμήσουν τους προϋπολογισμούς μάρκετινγκ και να στραφούν σε πιο αποδοτικά διαφημιστικά μέσα, ιδίως να επεκτείνουν τη χρήση του ψηφιακού κόσμου και μέσων κοινωνικής δικτύωσης.

Έξοδα διασκέδασης: Όλοι ανεξαιρέτως (εργαζόμενοι και πελάτες) θα πρέπει επιτέλους να έχουν την ευκαιρία να χαλαρώσουν λίγο στον ελεύθερο τους χρόνο μετά από αυτούς τους δύσκολους καιρούς. Όσο μεγαλύτερος είναι ο οργανισμός, τόσο πιο δύσκολος θα είναι ο έλεγχος αυτής της δαπάνης. Πιστεύω ότι η ανυπομονησία να δώσουμε χαρά στους συνανθρώπους και συναδέλφους μας για τις ψυχικά δύσκολες στιγμές που έχουν αντιμετωπίσει θα υπερτερεί τουλάχιστον το πρώτο διάστημα από το να κρατηθεί μειωμένος ο προϋπολογισμός αυτής της δαπάνης.

Έξοδα λογισμικού: Η μόνη δαπάνη που αναμένεται να παρουσίασε ήδη αύξηση. Συγκεκριμένα για να αντικαταστήσουν τους προηγούμενους τρόπους επικοινωνίας, οι επιχειρήσεις πρέπει, αν δεν το έχουν εφαρμόσει ήδη, να επενδύσουν σε λογισμικά τελευταίας τεχνολογίας. Όσο πιο σύγχρονη και ευέλικτη τεχνολογία και εργαλεία, τόσο πιο αποτελεσματικοί και παραγωγικοί μπορούμε να είμαστε. Αυτό με τη σειρά του μπορεί πραγματικά να περιορίσει τα περιττά γενικά έξοδα σε άλλους τομείς της επιχείρησης. Παρόλο που η επένδυση σε λογισμικά συστήματα είναι απαραίτητη, εάν μια εταιρεία επενδύσει με λανθασμένους τρόπους δεν θα επιτύχει τα καλύτερα αποτελέσματα, επομένως οι επενδύσεις τεχνολογίας πρέπει να προσδιορίζονται και να προσαρμόζονται στις ανάγκες κάθε εταιρείας ξεχωριστά.

Καταληκτικά, ο έλεγχος των εξόδων διαχρονικά αλλά κυρίως στην μετά πανδημία εποχή, είναι μια πρόκληση και όπως σε κάθε πτυχή της ζωής μας, πρέπει πάντα να διατηρούμε τις ισορροπίες και να προσπαθούμε να έχουμε μια επικερδής κατάσταση μεταξύ των επηρεαζόμενων μερών. Ευχή όλων ότι με τη βοήθεια της επιστήμης να επιστρέψουμε σύντομα σε ρυθμούς κανονικότητας σε μια νέα εποχή, χωρίς πανδημία.

 

*Σωκράτης Ευστρατίου, Partner, Finance Department

Δειτε Επισης

Καρδιοχειρουργοί του Mediterranean Hospital παρακολούθησαν διάλεξη του διακεκριμένου καθηγητή Claus Preusse
Άνευ ανθυποψηφίου συνεχίζει στη θέση του γενικού γραμματέα της ΠΑΣΥΔΥ ο Στρατής Ματθαίου
Η Golden Gallery by Kapatays δίπλα στα Μωρά Θαύματα
Εκδήλωση Ασφάλειας και Υγείας 2024: «Δεν υπάρχει άλλος χρόνος-Εξασφαλίζουμε υγιή και ασφαλή εργασία τώρα»
Η New Deal και η Rakuten Viber λανσάρουν επίσημη συνεργασία για την αγορά της Κύπρου
Η 1η ΕΜΟΔΕ του Πυροσβεστικού Σώματος Ελλάδος εκπαιδεύει Εθελοντές του SupportCY
Μαρία Δημητρίου: Η δύναμη της τηλεόρασης
Πώς η τεχνολογία μεταμορφώνει τον ιατρικό τομέα
Coca-Cola HBC Κύπρου: Στηρίζει με πράξεις αγάπης και φροντίδας, τη δράση «Πακέτα Αγάπης» του Κυπριακού Ερυθρού Σταυρού
CyEmployers: Διασύνδεση δεξιοτήτων που αποκτούνται από την Ανώτερη Εκπαίδευση με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας