Κυριάκος Κενεβέζος: Η θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου έχει εθνική διάσταση

Ελλάδα και Κύπρος είναι δύο ναυτιλιακά κράτη με δυνατό αποτύπωμα στην ναυτιλιακή βιομηχανία.

Η είδηση για την προκήρυξη διαγωνισμού με σκοπό τη θαλάσσια σύνδεση των δύο κρατών έφερε στο προσκήνιο τον ρόλο που διαδραματίζει η ναυτιλία σε θέματα όχι μόνο οικονομίας αλλά και γεωστρατηγικά.

Με αφορμή το γεγονός αυτό ο πρέσβης της Κύπρου στην Ελλάδα Κυριάκος Κενεβέζος μιλάει στο Newmoney για τις ναυτιλιακές σχέσεις των δύο χωρών ενώ κάνει ειδική αναφορά στους Ελλαδίτες πλοιοκτήτες.

– Κε Κενεβέζο πείτε μας πως έφτασε στην απόφαση αυτή η Κυπριακή κυβέρνηση και να συνάντησε δυσκολίες το εγχείρημα.

Ένα τέτοιο εγχείρημα, όσες δυσκολίες και αν συνάντησε, που ασφαλώς συνάντησε και θα συναντήσει πιθανόν και στην εξέλιξη, έχουμε για προφανείς λόγους ευθύνη και υποχρέωση να το υλοποιήσουμε. Αν το εγχείρημα ήταν απλό, δεν θα κλείναμε είκοσι χρόνια χωρίς ακτοπλοϊκή σύνδεση Ελλάδας-Κύπρου. Κάποια ζητήματα όμως εκτός από την οικονομική τους πτυχή, η οποία ασφαλώς και είναι ιδιαίτερα σημαντική, άπτονται και αφορούν και άλλων πτυχών πολύ ευαίσθητων και τόσο σημαντικών ώστε να μας υποχρεώνουν να βρούμε λύσεις στις πρακτικές δυσκολίες.

Η θαλάσσια σύνδεση Ελλάδας – Κύπρου, πέραν της στρατηγικής σημασίας έχει εθνική διάσταση. Αποτελούσε δε διαχρονικό αίτημα οργανωμένων συνόλων αλλά πολύ περισσότερο απλών και ανώνυμων συμπολιτών μας.

Μετά από πολύμηνες διαβουλεύσεις, οι οποίες ξεκίνησαν το 2019, εξασφαλίσαμε την προέγκριση από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία διασφαλίζει πως η επιδότηση που θα καταβάλλεται από την Κυπριακή Δημοκρατία θα γίνει με γνώμονα ότι είναι Υπηρεσία Γενικού Οικονομικού Συμφέροντος («ΥΓΟΣ») σύμφωνα με τους σχετικούς κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Με την εξασφάλιση και της έγκρισης του Υπουργικού Συμβουλίου για διάθεση των απαραίτητων πιστώσεων προς υλοποίηση του έργου αυτού, έχει ανοίξει πλέον ο δρόμος για τη διεξαγωγή του ανοικτού ευρωπαϊκού διαγωνισμού.

Η αξία του Διαγωνισμού ανέρχεται στα 15 εκατομμύρια για 36 μήνες, με μέγιστο ύψος της Κρατικής Επιδότησης τα 5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως. Για την επιλογή του μεταφορέα θα ληφθούν υπόψη η τιμή και ποιοτικά κριτήρια, όπως η διάρκεια του ταξιδιού, η ηλικία και οι προδιαγραφές του πλοίου και οι υποδομές εστίασης. Το πλοίο θα πρέπει να πληροί συγκεκριμένες απαιτήσεις σε σχέση με την ασφάλεια, ενώ θα πρέπει να διαθέτει υποδομή φιλοξενίας ατόμων με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα καθώς και τη δυνατότητα μεταφοράς κατοικίδιων.

Η Θαλάσσια Σύνδεση Κύπρου-Ελλάδας θα πραγματοποιείται με επιβατηγό οχηματαγωγό πλοίο (Ro-Pax) το οποίο θα μεταφέρει επιβάτες και τα συνοδευόμενα αυτοκίνητα/δίκυκλα τους καθώς και φορτίο μεταξύ των λιμένων Λεμεσού ή Λάρνακας και Πειραιά (Τερματικό Κερατσινίου) και ενδεχομένως ένα ενδιάμεσο σταθμό σε ένα Ελληνικό νησί της επιλογής του ανάδοχου μεταφορέα όπως αυτό θα δηλωθεί στην προσφορά. Το δρομολόγιο θα εκτελείται σε εβδομαδιαία βάση κατά τους καλοκαιρινούς μήνες (Μάϊο – Σεπτέμβρη), ανά δεκαπενθήμερο κατά τους μήνες Οκτώβρη και Απρίλη ενώ κατά τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο μια φορά τον μήνα.

Στόχος είναι να καταστεί δυνατή η λειτουργία της Θαλάσσιας Σύνδεσης Κύπρου – Ελλάδας το καλοκαίρι του 2021, νοουμένου ότι θα εξευρεθεί ανάδοχος θαλάσσιος μεταφορέας μέσω της διαδικασίας των προσφορών. Πιστεύουμε ότι το έργο αυτό θα καταστεί βιώσιμο σε βάθος χρόνου έτσι ώστε η υπηρεσία αυτή να εμπλουτίσει τα διαθέσιμα μέσα μεταφοράς και να δημιουργήσει ένα νέο τμήμα της αγοράς για καταναλωτές/ταξιδιώτες προς/από την Κύπρο και την Ευρώπη.

-Ένα σημαντικό ποσοστό του κυπριακού στόλου αποτελείται από Ελληνόκτητα πλοία. Ποια η σχέση του Υφυπουργείου Ναυτιλίας με την Ελληνική πλοιοκτητική κοινότητα και τις Ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες γενικότερα;

Έχει πάντα ιδιαίτερο ενδιαφέρον και μια ειδική χροιά όταν καλούμαστε να δώσουμε απαντήσεις, οι οποίες μπορεί με την πρώτη ανάγνωση να έχουν το στοιχείο του ανταγωνισμού. Αυτό λοιπόν το σημειώνω, ώστε να το απορρίψω κατηγορηματικά. Οι σχέσεις, όχι μόνο δεν ήταν και δεν πρέπει ποτέ να είναι ανταγωνιστικές, αλλά παράλληλα οφείλουμε όλοι να δρούμε σε όλα τα επίπεδα, έτσι ώστε να έχουμε και το στοιχείο της αλληλοκάλυψης, αλλά και αλληλοεπικάλυψης. Είναι τόσο μεγάλος και πολλά υποσχόμενος ο τομέας της ναυτιλίας, που μπορεί να δημιουργεί προοπτικές συλλογικής ανάπτυξης, χωρίς οι μεμονωμένες προσθαφαιρέσεις να επηρεάζουν τη συνολική εικόνα.

Η Κυπριακή σημαία είναι μία αξιόπιστη και ποιοτική επιλογή για τους Ελλαδίτες πλοιοκτήτες, ιδιαίτερα για όσους επιλέγουν να εμπιστευτούν νηολόγια πέραν του εθνικού, με τους οποίους έχει αναπτυχθεί μια διαχρονικά στενή συνεργασία, όχι μόνο μέσω των υπηρεσιών οι οποίες παρέχονται σε επίπεδο λειτουργικών αναγκών των ναυτιλιακών εταιρειών, αλλά και στα πλαίσια της προσπάθειας για τη διασφάλιση και περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας, ως ασφαλούς και βιώσιμης βιομηχανίας.

Η Κύπρος, διαθέτει ποιοτική, σύγχρονη και αποτελεσματική σημαία που παρέχει υπηρεσίες υψηλού επιπέδου και ένα ανταγωνιστικό επιχειρηματικό και φορολογικό περιβάλλον, διασφαλίζοντας, παράλληλα, τα υψηλότερα δυνατά πρότυπα ασφάλειας και προστασίας του περιβάλλοντος. Επιπλέον, το γεγονός ότι αποτελεί μια κυρίαρχη σημαία, μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, παρέχει πολιτική ασφάλεια.

– Πόσο συνέβαλε η ναυτιλία στην ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας μετά την κορύφωση της οικονομικής κρίσης πριν από πέντε περίπου χρόνια και πόσο σήμερα στην προσπάθεια επανεκκίνησης λόγω της πανδημίας;

Νομίζω πως δεν θα υπάρξει κανείς, ο οποίος να μην αναγνωρίσει την σημαντικότατη και πολυεπίπεδη συνδρομή στον τομέα της ναυτιλίας στην στήριξη, αλλά και ανάπτυξη της κυπριακής οικονομίας. Οφείλουμε να σημειώσουμε ότι είχαμε την τύχη, πέραν από το κράτος, να υπάρχουν σειρά θεσμών αλλά και προσώπων που με τη δράση, την αποτελεσματικότητα, την αποφασιστικότητα, αλλά και την μεταξύ τους συνεργασία, έφεραν πολύ σπουδαία αποτελέσματα. Μέσα από αυτά όλα, και παρά του ότι η παγκόσμια οικονομική κρίση επηρέασε προφανώς και τη ναυτιλία, η Κύπρος μας άντεξε και σήμερα ο κυπριακός στόλος είναι ο 11ος μεγαλύτερος στον κόσμο και ο 3ος στην Ευρώπη. Εκτιμάται δε ότι τα έσοδα από τη ναυτιλία ανέρχονται στο  7% του ακαθάριστου εθνικού προϊόντος,  ενώ 3% περίπου του εργατικού δυναμικού εργάζεται στην ευρύτερη ναυτιλιακή βιομηχανία.

Σήμερα, που η ανθρωπότητα περνάει μια νέα κρίση συνεπεία της πανδημίας, οι προκλήσεις και οι απαιτήσεις επικαιροποιούνται και απαιτείται η συνεχής και συστηματική ενεργοποίηση του συνόλου των μηχανισμών που συναποτελούν την κυπριακή ναυτιλιακή βιομηχανία. Είμαστε σίγουροι ότι και αυτή τη φορά η ναυτιλία θα αποτελέσει έναν από τους πυλώνες ουσιαστικής στήριξης της κυπριακής οικονομίας.

-Ποιοί είναι οι βασικοί άξονες της κυπριακής ναυτιλιακής πολιτικής;

Οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει το Υφυπουργείο Ναυτιλίας, εξαιτίας και των επιπτώσεων της πανδημίας του κορωνοϊού, απαιτούν την άμεση λήψη μέτρων τόσο για παροχή στήριξης στο ναυτιλιακό τομέα, αλλά και την περαιτέρω ενίσχυση του κυπριακού νηολογίου. Η ομαλή διεξαγωγή του διεθνούς εμπορίου είναι καίριας σημασίας, καθώς αποτελεί το μόνο τρόπο που οι πολίτες έχουν πρόσβαση σε ζωτικής σημασίας προϊόντα. Με ιδιαίτερη ικανοποίηση σημειώνουμε πως η Κύπρος ήταν από τις πρώτες χώρες που προχώρησε στην λήψη μέτρων για παροχή στήριξης στους ναυτικούς και στις ναυτιλιακές εταιρείες. Μέσα δε στο πλαίσιο αυτό εντάσσονται και σειρά πρωτοβουλιών και πολιτικών που αναλαμβάνουμε και υιοθετούνται αντίστοιχα. Όπως:

Αξιοποίηση όλων των καινοτομιών που έχουν εισαχθεί από την έναρξη της λειτουργίας του Υφυπουργείου, όπως η ανανεωμένη εταιρική ταυτότητα, η επαλήθευση ηλεκτρονικών πιστοποιητικών, το ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης στοιχείων ναυτικών, η πλατφόρμα MARIS κ.α., με απώτερο σκοπό την περαιτέρω προώθηση και προβολή τόσο της κυπριακής σημαίας όσο και του ναυτιλιακού μας συμπλέγματος.

Επικαιροποίηση και επανασχεδιασμός των διαφόρων κριτήριων και κινήτρων για προσέλκυση πλοίων στο Κυπριακό Νηολόγιο σε πλήρη ευθυγράμμιση με τις νέες περιβαλλοντικές απαιτήσεις και τις τεχνολογικές προκλήσεις.
Αναβαθμισμένη και ενισχυμένη συμμετοχή του Υφυπουργείου σε διεθνείς ναυτιλιακές εκθέσεις και συνέδρια στην Κύπρο και στο εξωτερικό.

Περαιτέρω ενίσχυση των ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων της κυπριακής ναυτιλίας σε εξειδικευμένες πτυχές όπως για παράδειγμα ο τομέας των yachts.

Ενίσχυση των διαδικασιών παροχής μονοθυριδικής εξυπηρέτησης στους πελάτες μας.

Περαιτέρω ενίσχυση της παρουσίας και της ενεργού συμμετοχής της Κύπρου στη διαμόρφωση ναυτιλιακής πολιτικής τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και διεθνές επίπεδο.

Σύσφιξη των διεθνών σχέσεων και της συνεργασίας με σημαντικά ναυτιλιακά κράτη με στόχο τη διασφάλιση της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλιακής βιομηχανίας.

Συνέχιση της προσπάθειας αυτοματοποίησης και εκμοντερνισμού των διαδικασιών του Υφυπουργείου Ναυτιλίας, με την περαιτέρω αναβάθμιση των υφιστάμενων συστημάτων αλλά και υιοθέτηση καινούργιων εφαρμογών.

Προώθηση της ναυτιλιακής τεχνολογίας και καινοτομίας μέσω συνεργασιών και πρωτοβουλιών όπως το Cyprus Marine and Maritime Institute (CMMI), κέντρο έρευνας και καινοτομίας στη ναυτιλία που έχει ήδη αναπτύξει συνεργασίες τόσο με ναυτιλιακές εταιρείες όσο και με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα ανά το παγκόσμιο.

-Στην Πρεσβεία της Κύπρου στην Αθήνα υπάρχει Ναυτιλιακό Τμήμα με σημαντική δραστηριότητα. Μπορείτε να μας παραθέσετε το έως τώρα έργο του και ποια είναι τα επόμενα βήματα που έχετε σχεδιάσει;

Το Ναυτιλιακό Τμήμα της Πρεσβείας μας είναι το αρχαιότερο και μεγαλύτερο Γραφείο που διατηρεί το Υφυπουργείο Ναυτιλίας μας στο εξωτερικό. Άξονες δράσεις του η στενή και άμεση συνεργασία με τις ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες έχουν έδρα την Ελλάδα και διατηρούν πλοία υπό Κυπριακή σημαία. Η εύρυθμη, ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του ναυτιλιακού γραφείου συνδράμει καταλυτικά στους στόχους που θέτουμε και ειδικότερα στην αποτελεσματική συνεργασία με τις ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, οι οποίες διαθέτουν σημαντικό ποσοστό του κυπριακού στόλου.

Το Γραφείο είναι επίσης αρμόδιο για τους ελέγχους των Κυπριακών πλοίων που προσεγγίζουν τους Ελληνικούς λιμένες και αυτών που εκτελούν εσωτερικούς πλόες στην Ελλάδα, καθώς και για τις επαφές με τις αρμόδιες τοπικές Ναυτιλιακές Αρχές, τους σχετικούς οργανισμούς και διάφορους φορείς της τοπικής ναυτιλιακής βιομηχανίας. Επιπρόσθετα, εξυπηρετεί ναυτικούς, οι οποίοι ενδιαφέρονται για απόκτηση κυπριακών πιστοποιητικών ικανότητας και κυπριακών πιστοποιητικών εκπαίδευσης.

Το γενικότερο περιβάλλον απαιτεί την παροχή ποιοτικών και ταχέων υπηρεσιών στη βάση του 24/7, υπηρεσία η οποία παρέχεται από το Υφυπουργείο Ναυτιλίας και υποστηρίζεται από τους λειτουργούς του Γραφείου μας για τις συνεργαζόμενες ναυτιλιακές εταιρείες που εδρεύουν στην Ελλάδα. Ειδικότερα σε δύσκολες περιόδους, όπως είναι αυτή που διανύουμε τώρα λόγω της πανδημίας, η οποία αναπόφευκτα επηρέασε και τη ναυτιλία, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη για άμεση και αποτελεσματική εξυπηρέτηση των αιτημάτων των ναυτιλιακών εταιρειών.

Η Κυπριακή σημαία παραμένει μια αξιόπιστη και ποιοτική επιλογή για τους Ελλαδίτες πλοιοκτήτες και ως εκ τούτου είναι καθήκον μας η στήριξη των Ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών σε όλα τα επίπεδα και με κάθε τρόπο.

ΠΗΓΗ: newmoney.gr

Δειτε Επισης

Σύντομα ο σχεδιασμός για Σχολή Θαλάσσιων Επιστημών ΤΕΠΑΚ στη Λάρνακα
«sCYence Fair 2024»: Με εκατοντάδες χαμόγελα πλημμύρισε η μεγαλύτερη γιορτή της επιστήμης
Οι νικητές των «Stelios Bi - Communal Awards for Business Co-operation 2024»
TELETHON και Κεραυνός Στροβόλου ενώνουν δυνάμεις
16α ΙΝ Business Awards: Ανακοινώνονται την ερχόμενη εβδομάδα οι βραβευθέντες
Στην ΟΕΒ ο Σύνδεσμος Συλλογικότητας Θεατρικών Δημιουργών-Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο
Στις 16 Μαΐου η ετήσια εκδήλωση «Cisco Experience»
Oι content creators αλλάζουν την όψη της οικονομίας
Με διαδρομές ενθουσιασμού, επιτυχίας και επιδόσεων ο απολογισμός για τον ΟΠΑΠ Μαραθώνιο Λεμεσού
ΓεΣΥ: Πώς διατηρείται και ενισχύεται η ποιοτική εξυπηρέτηση ασθενών;