Α. Αλεξάνδρου: «Δημιουργικότητα σημαίνει να φέρνεις την αλλαγή»

«Δημιουργικότητα σημαίνει να φέρνεις την αλλαγή. Γεννιέται  από την ανάγκη βελτίωσης του προσωπικού σου κόσμου. Υπάρχει κάτι που χρειάζεται διόρθωση και η δημιουργικότητα είναι στην πραγματικότητα εφαρμοσμένη νοημοσύνη.  Εφαρμόζοντας τη νοημοσύνη μας, χρησιμοποιούμε τη γνωστική ευελιξία για να μετατρέψουμε τις προκλήσεις σε λύσεις». Με αυτό τον τρόπο περιγράφει στο IN Business τον όρο δημιουργικότητα ο Creative director της Partners VMLY&R, Αλέξανδρος Αλεξάνδρου.
 
Πώς διαχωρίζεται η δημιουργικότητα από την καινοτομία;
Είναι ένα και το αυτό. Όταν η δημιουργική ή καλλιτεχνική έκφραση γίνεται η λύση ενός προβλήματος, τότε την αποκαλούμε καινοτομία. Μια δημιουργική ιδέα μπορεί να γίνει ένα ποίημα, ένας χορός, μια εικόνα, ένα τραγούδι. Μια ιδέα είναι αρκετά ισχυρή για να αλλάξει τις κοινωνικοπολιτικές απόψεις του κόσμου ή μπορεί να γίνει μια ρεαλιστική χρηστική λύση, ένα εργαλείο. Μια δημιουργική ιδέα μπορεί να φέρει ακόμη και ελπίδα σε μια κρίση.
 
Από πού αντλείτε έμπνευση για να δημιουργείτε;
Όλοι αντλούμε έμπνευση από τη φύση. Ο κόσμος γύρω μας έχει ήδη όλες τις απαντήσεις. Πρέπει απλώς να κάνουμε τη σύνδεση. Άλλες δημιουργικές προσωπικότητες μας βοηθούν να αναγνωρίζουμε και να κάνουμε αυτή τη σύνδεση. Οι τέχνες και ο πολιτισμός είναι πάντα μια μεγάλη έμπνευση. Προσωπικά, για μένα είναι απλώς θέμα να μπω σε αυτό το mood. Η μουσική μπορεί να με βοηθήσει να φτάσω εκεί, αλλά και η σιωπή της πόλης που κοιμάται στις 3 το πρωί μπορεί να δημιουργήσει την κατάλληλη διάθεση για δημιουργικότητα.
 
Ποιο είναι το πιο δημιουργικό πράγμα που έχετε κάνει μέχρι στιγμής και ποια ήταν η πιο τρελή σας ιδέα;

Σε ένα διαφημιστικό γραφείο η δημιουργικότητα είναι πάντα μια συλλογική προσπάθεια. Ακριβώς όπως σε εμπνέει το φυσικό περιβάλλον είναι εξίσου σημαντικό για τον χώρο εργασίας και τους ανθρώπους γύρω σου να καλλιεργείς ένα δημιουργικό πνεύμα, για να γεννηθεί κάτι από το τίποτα. Ως γραφείο γεννάμε ιδέες καθημερινά. Η δημιουργικότητα δεν μετριέται με το πόσο τρελή είναι η ιδέα, καθώς πρέπει να επικοινωνούμε με συγκεκριμένα μηνύματα, αλλά ορίζεται από την αποτελεσματικότητά της.
 
Δώστε μας τρία - τέσσερα παραδείγματα ιδιαίτερα δημιουργικών εργασιών σας.
Το να επιλέξω τρία - τέσσερα παραδείγματα από μια πορεία άνω των 15 ετών, κατά την οποία συμβάλαμε στο να λανσαριστούν οι μεγαλύτερες τοπικές και διεθνείς μάρκες και προϊόντα με επιτυχία στην αγορά, είναι πολύ δύσκολο.  Οι καλύτερες ιδέες, όπως λέμε στον χώρο μας, δεν έχουν γίνει ακόμη.
 
Πώς μια καλή δημιουργική σας ιδέα βοήθησε κάποιον συνεργάτη ή πελάτη σας;
Πιστεύω πως μια μεγάλη ιδέα εξυπηρετεί έναν υψηλότερο σκοπό και αλλάζει τη ζωή των ανθρώπων. Γι' αυτό είμαι ιδιαίτερα υπερήφανος για τις εμπειρίες που δημιουργούμε με το Σοφία για τα Παιδιά, όπου η δημιουργική ενέργεια ενός ολόκληρου γραφείου συγκεντρώνεται για έναν και μοναδικό σκοπό. Στην περίπτωση αυτή, να φέρει ελπίδα σε παιδιά που έχουν ανάγκη.
 
Γιατί μια εταιρεία χρειάζεται δημιουργικότητα και πού απαιτείται;
Είναι σαφές για μένα ότι η δημιουργικότητα δεν είναι αποκλειστικό προνόμιο των καλλιτεχνών, καθώς έχει μια θέση σε κάθε πτυχή της ζωής. Άνθρωποι σε διάφορες επιχειρήσεις και θέσεις, που θέλουν να ξεχωρίζουν από τους υπόλοιπους, που βάζουν πάθος σ’ αυτό που κάνουν, που θέλουν να βελτιώνονται συνεχώς, βρίσκουν τρόπους να κάνουν τα πράγματα με διαφορετικό και καλύτερο τρόπο.
 
Μαθαίνεις να είσαι δημιουργικός ή είναι έμφυτο;
Ένας παλιός μέντορας μού είπε ότι η δημιουργικότητα γεννιέται από την ανάγκη να απαλλαγούμε από τον πόνο. Έτσι, θα παρατηρήσετε ότι όπου πρέπει να γίνει αλλαγή, εκεί θα βρείτε τις πιο δημιουργικές ψυχές.
 
Ποια θεωρείτε την πιο δημιουργική εταιρεία και γιατί;
Στον διαφημιστικό κόσμο της Κύπρου, οι Partners VMLY&R είναι γνωστοί για τη δημιουργικότητά τους και αυτό είναι που με προσέλκυσε αρχικά. Είναι ένας τόπος που διψά για έξυπνη επικοινωνία, ένα μέρος όπου η ιδέα είναι βασιλιάς.
 
Ποιοι παράγοντες θα λέγατε ότι θεωρούνται εμπόδια στη δημιουργικότητα; Υπάρχουν, για παράδειγμα, περιορισμοί στην κυπριακή αγορά;
Ένα κλειστό μυαλό είναι ο… Κρυπτονίτης της δημιουργικότητας. Η συναίνεση είναι ένας άλλος εχθρός της, αφού η ιστορία μάς έδειξε ότι οι ιδέες που πήγαιναν ενάντια στο status quo ήταν εκείνες που έφερναν στον κόσμο τις αλλαγές που χρειαζόταν. Η μικρή Κύπρος διευκολύνει τη διατήρηση σταθερού status quo. Από την άλλη, όμως, δεν φοβόμαστε να δοκιμάσουμε νέες ιδέες. Αυτό, σε συνδυασμό με μια έμφυτη αποφασιστικότητα, οδήγησε στο να υπάρχουν πολλοί Κύπριοι τόσο εδώ όσο και στο εξωτερικό που δημιούργησαν μια κληρονομιά από το τίποτα.
 
Αποτελεί η δημιουργικότητα στρατηγική προτεραιότητα για μια εταιρεία και γιατί;
Χωρίς τη δημιουργικότητα ως εταιρεία δεν γεννάς κάτι καινούργιο. Επομένως, μπορεί μια τέτοια επιχείρηση να προχωρήσει; Νομίζω πως όχι.
 
Είμαστε δημιουργικοί οι Κύπριοι;
Κοιτάξτε γύρω σας και ακούστε. Η Κύπρος είναι γεμάτη ιδέες!
 
Τι χρειαζόμαστε για να βελτιωθούμε σ’ αυτό;
Σε κοινωνικό επίπεδο είναι σημαντικό να προωθήσουμε τη σωστή πολιτισμική νοοτροπία, η οποία αγκαλιάζει την αυτοέκφραση.  Σε ατομικό επίπεδο είναι περισσότερο θέμα διατήρησης ενός ανοιχτού μυαλού, ενώ ταυτόχρονα, παραμένεις απόλυτα συγκεντρωμένος στον στόχο σου.
 
Έχετε ομάδες υποστήριξης;
Ναι, σε ένα δημιουργικό γραφείο όλα ξεκινούν από την έμπνευση που δίνει ο ένας στον άλλο, μέσω μιας νοοτροπίας ανοιχτού πνεύματος και διάθεσης να κοιτάμε μπροστά.
 
Πόσο σημαντικό ρόλο παίζει το budget στη δημιουργικότητα;
Η δημιουργικότητα δεν έχει σχέση με το budget. Από μόνη της αποτελεί την εξεύρεση λύσης σε ένα πρόβλημα, επομένως εάν ο προϋπολογισμός είναι ένα πρόβλημα, τότε η δημιουργική σκέψη εφαρμόζεται για να βρεθεί ένας εναλλακτικός τρόπος. Παρόλα αυτά, συγκεκριμένα επίπεδα ποιότητας απαιτούν ποιοτικά συστατικά και αυτοί οι παράγοντες ανεβάζουν το δημιουργικό αποτέλεσμα. Ο χρόνος είναι, επίσης, ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει την ποιότητα. Κάποια πράγματα χρειάζονται λίγο περισσότερη αγάπη για να γίνουν.
 
Πώς μπορεί μια εταιρεία να διαχειριστεί ένα μικρό budget, για να έχει ένα φαντασμαγορικό αποτέλεσμα;
Με το να επικεντρώνεται στην καρδιά του θέματος. Απογυμνώνοντας όλες τις εξωγενείς πτυχές και βρίσκοντας την μοναδική αλήθεια, εκείνο τον λόγο για τον οποίο υπάρχει το μήνυμά σου.
 
*Η συνέντευξη δημοσιεύθηκε στο τεύχος Ιουνίου του περιοδικού IN Business

Δειτε Επισης

Διάλεξη για τον εργασιακό εκφοβισμό από το Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφος
Εβδομάδα Πυρασφάλειας από CNP ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ και Πυροσβεστική Υπηρεσία για 23η χρονιά
Ενεργή συμμετοχή MUSKITA στον ΟΠΑΠ Μαραθώνιο Λεμεσού
Συναντήσεις έμπνευσης #ΆκουΤοΣώμαΣου από τον Αντικαρκινικό Σύνδεσμο Κύπρου
Η Action Global Communications αναδείχθηκε Mediterranean Consultancy of the Year
16α ΙΝ Business Awards: Αντίστροφη μέτρηση για την μεγάλη γιορτή του επιχειρείν-Την Πέμπτη η απονομή των βραβείων
Στις 18 Ιουνίου το 7ο Παγκύπριο Συνέδριο Γάλακτος, Γεωργίας και Κτηνοτροφίας
Στην Κίνα για σειρά συναντήσεων και την... βάφτιση πλοίου της ΑAL Shipping η Μαρίνα Χατζημανώλη
Παρουσία Σκουρίδη η συμμετοχή Πανεπιστημίου Νεάπολις στον 47ο Διεθνή Διαγωνισμό ICPC
Yo2: Πρωτοπορία στην παγκόσμια σχεδιαστική συνεργασία από την Κύπρο με το «Touch of Dutch»