KPMG: Αλλαγή φιλοσοφίας στα συστήματα ιατρικής περίθαλψης

Σε οριακό σημείο βρίσκονται τα συστήματα υγείας στις ανεπτυγμένες χώρες, όπου οι επιπτώσεις της ραγδαίας γήρανσης των πληθυσμών, της σημαντικής αύξησης των χρόνιων παθήσεων και των αυξημένων απαιτήσεων των κοινωνιών δημιουργούν τεράστιες οικονομικές πιέσεις αλλά και προκλήσεις. Την ίδια ώρα τα νέα οικονομικά δεδομένα, τα οποία δεν έχουν κατ’ ανάγκη προσωρινό χαρακτήρα και διάρκεια, επιβάλλουν την εξεύρεση λύσεων στο πρόβλημα του ραγδαία αυξανόμενου κόστους του τομέα υγείας, ώστε τα συστήματα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και φροντίδας να καταστούν βιώσιμα. Με τα σημερινά δεδομένα, η βιωσιμότητα των συστημάτων αυτών τελεί υπό σοβαρή αμφισβήτηση.

Αυτό επισημαίνεται σε μία καινοτόμο έρευνα- έκθεση που μόλις κυκλοφόρησε η KPMG παγκοσμίως (Contracting Value: Shifting Paradigms), όπου το βασικό συμπέρασμα είναι ότι με τη σημερινή τους δομή τα συστήματα ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης των ανεπτυγμένων χωρών (ευνόητα δεν γίνεται λόγος για τις χώρες του Τρίτου Κόσμου, αφού στις πλείστες από αυτές δεν υπάρχει στοιχειώδης υποδομή για παροχή περίθαλψης στους τοπικούς πληθυσμούς) δεν μπορούν να δώσουν τις απαραίτητες λύσεις. Ο υφιστάμενος κατακερματισμός των παρεχομένων υπηρεσιών φροντίδας και η απουσία συντονισμού για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση των προβλημάτων του ασθενούς οδηγούν σε θεραπείες ψηλότερου κόστους, αλλά και σε χαμηλότερης ποιότητας υπηρεσίες, με αποτελέσματα που δεν μπορούν να κριθούν ως ικανοποιητικά.

Την ίδια ώρα, πέραν της οικονομικής πτυχής του κεφαλαίου της ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, διαπιστώνεται σε αρκετές ανεπτυγμένες χώρες μία σοβαρή μεταβλητότητα στην παρεχόμενη περίθαλψη. Η μεταβλητότητα αυτή, που σε τελική ανάλυση εξυπακούει την παροχή επιπέδων περίθαλψης μη ικανοποιητικής ποιότητας, εντοπίζεται σε θέματα όπως εκείνα της ασφάλειας της παρεχόμενης θεραπείας, της σημασίας που προσδίδεται στον ασθενή ως ο αποδέκτης της φροντίδας, αλλά και της αποτελεσματικότητας των παρεχομένων υπηρεσιών. Υπάρχει άλλωστε πληθώρα εκθέσεων για τα συστήματα υγείας και φροντίδας των ανεπτυγμένων χωρών, όπου διαπιστώνεται ότι τα αποτελέσματα των θεραπειών δεν είναι στα αναμενόμενα (και δυνητικά εφικτά) επίπεδα, με αποτέλεσμα αρκετοί ασθενείς να ταλαιπωρούνται αχρείαστα ή, ακόμη, να χάνουν τη ζωή τους.

Αναβάθμιση-βελτίωση

Στην πραγματικότητα, όσο και αν αυτό ενδεχομένως να φαίνεται περίεργο, η αναβάθμιση και βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης ιατροφαρμακευτικής φροντίδας δεν θα οδηγήσει σε αύξηση του κόστους των παρεχόμενων υπηρεσιών. Αντίθετα, η βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης φροντίδας θα επιφέρει στις πλείστες περιπτώσεις μείωση του κόστους. Πόσο σημαντική θα μπορούσε να είναι αυτή η μείωση; Οι υπολογισμοί από διάφορες μελέτες στις ΗΠΑ, για παράδειγμα, ανεβάζουν το ποσοστό των εφικτών εξοικονομήσεων στις δαπάνες για την υγεία μέχρι και το 30%. Όπως μάλιστα τίθεται το θέμα από διάφορους εμπειρογνώμονες, το σίγουρο είναι ότι ο δρόμος για την εξασφάλιση βιώσιμων συστημάτων περίθαλψης προϋποθέτει την παροχή καλύτερης και περισσότερο ποιοτικής ιατρικής φροντίδας και όχι «περισσότερης» (σε ποσοτική βάση).

Το κεντρικό συμπέρασμα της μελέτης της KPMG είναι ότι απαιτείται μία ριζική διαφοροποίηση της όλης φιλοσοφίας των συστημάτων πληρωμών στον τομέα ιατρικής φροντίδας. Μία διαφοροποίηση η οποία θα έχει ως κεντρικό άξονα την καταβολή ποσών, με βάση τα αποτελέσματα των θεραπειών και την ποιότητα της παρεχομένης φροντίδας και όχι απλώς την «αποζημίωση» των ιατρικών κέντρων για το κόστος του τι έχουν ήδη παράσχει σε έναν ασθενή. Το σύστημα πληρωμών στον τομέα υγείας, σημειώνεται στη μελέτη, θα πρέπει να επιβραβεύει «αξία»: δηλαδή την παροχή ψηλής ποιότητας και αποτελεσματικής περίθαλψης.
Προς την κατεύθυνση αυτή η έκθεση συμπεραίνει ότι χρειάζεται να υιοθετηθούν τρείς βασικές αρχές οι οποίες θα προσδώσουν αξία και θα αναδείξουν τη σημασία της ποιότητας των συστημάτων ιατρικής φροντίδας: Πρώτον, η ενσωματωμένη- ενοποιημένη φροντίδα πρέπει να αποτελέσει τη νέα μονάδα για τη διενέργεια πληρωμών στον τομέα της υγείας. Δεύτερον, θα πρέπει να καταγραφεί με πληρότητα και να καθορισθεί τι αποτελεί ικανοποιητικό αποτέλεσμα για κάθε είδους θεραπεία. Τέλος, η όλη φιλοσοφία του συστήματος πληρωμών πρέπει να επιβραβεύει τη δημιουργία αξίας στις παρεχόμενες υπηρεσίες φροντίδας και περίθαλψης.

Οι απόψεις και γνώμες που διατυπώνονται στο παρόν είναι αυτές του συγγραφέα και δεν εκπροσωπούν κατ’ ανάγκη τις απόψεις και γνώμες της KPMG International ή Οίκων Μελών της KPMG. Η επωνυμία  της KPMG και το λογότυπο της KPMG είναι εγγεγραμμένα εμπορικά σήματα της KPMG International Cooperative, Ελβετικός Οργανισμός.

 

Δειτε Επισης

Σύντομα ο σχεδιασμός για Σχολή Θαλάσσιων Επιστημών ΤΕΠΑΚ στη Λάρνακα
«sCYence Fair 2024»: Με εκατοντάδες χαμόγελα πλημμύρισε η μεγαλύτερη γιορτή της επιστήμης
Οι νικητές των «Stelios Bi - Communal Awards for Business Co-operation 2024»
TELETHON και Κεραυνός Στροβόλου ενώνουν δυνάμεις
16α ΙΝ Business Awards: Ανακοινώνονται την ερχόμενη εβδομάδα οι βραβευθέντες
Στην ΟΕΒ ο Σύνδεσμος Συλλογικότητας Θεατρικών Δημιουργών-Το πρώτο Διοικητικό Συμβούλιο
Στις 16 Μαΐου η ετήσια εκδήλωση «Cisco Experience»
Oι content creators αλλάζουν την όψη της οικονομίας
Με διαδρομές ενθουσιασμού, επιτυχίας και επιδόσεων ο απολογισμός για τον ΟΠΑΠ Μαραθώνιο Λεμεσού
ΓεΣΥ: Πώς διατηρείται και ενισχύεται η ποιοτική εξυπηρέτηση ασθενών;