Λάρνακα: Άρχισε η απομάκρυνση των καυσίμων

Τέλος σε μια ιστορία 75 χρόνων μπαίνει σιγά -σιγά στα διυλιστήρια της Λάρνακας, ικανοποιώντας το διαχρονικό αίτημα των Λαρνακέων. Έπειτα από πολλές πιέσεις και αναβολές, έγινε το πρώτο βήμα για την οριστική μετακίνησή τους.  
 
Αρχή έγινε με την υπογραφή της συμφωνίας μεταξύ ΚΟΔΑΠ και VTTV στις 30 Απριλίου 2015, ώστε να μεταφερθούν τα στρατηγικά αποθέματα των πετρελαιοειδών του Κυπριακού Οργανισμού Διαχείρισης  Αποθεμάτων Πετρελαιοειδών (ΚΟΔΑΠ) στο τερματικό της VTT στο Βασιλικό μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Τα αποθέματα του ΚΟΔΑΠ αποτελούν το 70% του φορτίου που αποθηκεύεται στη Λάρνακα.

Για το υπόλοιπο ποσοστό που ανήκει σε ιδιωτικές εταιρείες , ο Υπουργός Ενέργειας δίνει κίνητρα στις εταιρείες, ώστε κι αυτές να αρχίσουν να μετακινούν τα αποθέματά τους με στόχο να ελευθερωθεί η περιοχή το συντομότερο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Υπουργός έδωσε στις εταιρείες περιθώριο ενός μήνα μέσω της εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ώστε να τους παραχωρηθεί χώρος στο Βασιλικό.  Στόχος του Υπουργείου είναι στους επόμενους μήνες να καταλήξει σε συμφωνία τόσο με τις εταιρείες υγραερίου όσο και με τις εταιρείες πετρελαιοειδών. 

Τώρα ο Δήμος Λάρνακας μπορεί να αρχίσει τους σχεδιασμούς για ενιαία ανάπτυξη και ανάπλαση της περιοχής. Πρόκειται για παραλιακό μέτωπο συνολικού μήκους 2,2 χιλιομέτρων που δεσμεύεται από το χώρο του παλιού διυλιστηρίου, από τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης κρατικών αποθεμάτων πετρελαίου και τις εγκαταστάσεις αποθήκευσης ιδιωτικών αποθεμάτων πετρελαίου και υγραερίου.

Μετακίνηση ΚΟΔΑΠ 

Ο εκτελών χρέη Γενικού Διευθυντή του ΚΟΔΑΠ Νικόλας Τσιουτής δήλωσε στο InBusinessNews ότι θα αποθηκεύονται πλέον στο τερματικό της εταιρείας VTT στο Βασιλικό στρατηγικά αποθέματα ύψους 132 χιλιάδων κυβικών μέτρων.  Η συμφωνία προνοεί την αποθήκευση καυσίμων στις εγκαταστάσεις στο Βασιλικό για τρία συν ένα χρόνια.

«Ο λόγος που έχει επιλεγεί συμφωνία τρία συν ένα είναι διότι ο ΚΟΔΑΠ θεωρεί ότι σε αυτό το εύλογο χρονικό διάστημα θα καταστεί δυνατή η κατασκευή του ιδιόκτητου τερματικού του ΚΟΔΑΠ»,  όπως ανέφερε.

Ο  τρόπος μετακίνησης των καυσίμων θα γίνει μέσω της ανταλλαγής καυσίμων με τις εταιρείες πετρελαιοειδών. «Αναμένουμε τις επόμενες μέρες φορτίο από τη Χάιφα το οποίο θα μεταφέρει στο Βασιλικό ποσότητες πετρελαιοειδών και την ίδια ώρα θα δώσουμε από την Λάρνακα καύσιμα στις εταιρείες.  Κάποιες άλλες ποσότητες (πετρέλαιο κίνησης χωρίς βιοντίζελ) θα μεταφερθούν με δεξαμενόπλοια στο Βασιλικό περί τις αρχές Ιουνίου», ανέφερε ο κ. Τσιουτής.  Όπως σημείωσε, σε δύο μήνες υπολογίζει να έχουν μετακινηθεί όλα τους τα αποθέματα. 

Στόχος ιδιόκτητο τερματικό στο Βασιλικό 

 Σε δεύτερο στάδιο, όπως ανέφερε ο κ. Τσιουτής, έχει εξεταστεί η οικονομικά συμφέρουσα λύση για την αποθήκευση των αποθεμάτων. «Ο ΚΟΔΑΠ έχει ετοιμάσει στρατηγική μελέτη που είχε σαν αποτέλεσμα το ιδιόκτητο τερματικό για αποθήκευση των αποθεμάτων. Η μελέτη αυτή παρουσιάστηκε στο Υπουργείο Ενέργειας, στο Υπουργείο Οικονομικών, και στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), ενώ έλαβε έγκριση από το Υπουργικό, ημερομηνίας 16/7/2014, για την ανέγερση τερματικού στον ευρύτερο χώρο στο Βασιλικό». 

Ο ΚΟΔΑΠ έχει αιτηθεί για χρηματοδότηση του έργου από την ΕΤΕπ και αναμένει την εξέτασή της αίτησης. Η χρηματοδότηση της ΕΤΕπ θα ανέρχεται στα 30 εκατομμύρια ευρώ περίπου, με το συνολικό κόστος του έργου να υπολογίζεται στα €40 εκατ. Το έργο αφορά την κατασκευή τερματικού δυναμικότητας 210.000 τόνων για την αποθήκευση στρατηγικών αποθεμάτων πετρελαιοειδών της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η ανέγερση του τερματικού θα βοηθήσει στον επαναπατρισμό των αποθεμάτων που ο ΚΟΔΑΠ διατηρεί στο εξωτερικό. Σημειώνεται ότι με βάση κοινοτικές οδηγίες, τα κράτη-μέλη πρέπει να διατηρούν στρατηγικά αποθέματα 90 ημερών.

Ταυτόχρονα, ανέφερε ο κ. Τσιουτής, «για τον υπολογισμό των αποθεμάτων που πρέπει να διατηρεί ο ΚΟΔΑΠ, η στρατηγική μελέτη έλαβε υπόψη της και άλλα σενάρια όπως π.χ. την ενοποίηση  της Κύπρου, τυχόν αύξηση  στο ΑΕΠ αλλά και φυσικά τη χρήση του Φυσικού Αερίου στην Κύπρο».

Επιδίωξη της Λάρνακας η ενιαία ανάπτυξη του παραλιακού μετώπου

Με τη μετακίνηση των πετρελαιοειδών ανοίγει ο δρόμος για ανάπτυξη της περιοχής.  Βασική επιδίωξη του Δήμου Λάρνακας είναι η Λάρνακα να αποκτήσει μια ενιαία παραλία και η περιοχή να καταστεί, μέσω μιας ολικής ανάπλασης και ανάπτυξης, πόλος έλξης ντόπιων και ξένων επενδυτών. 

Ιστορικό μετακίνησης

Το Φεβρουάριο του 2001 η Κυβέρνηση της Κυπριακής Δημοκρατίας αποφάσισε τον τερματισμό της λειτουργίας του Κυπριακού Διυλιστηρίου Πετρελαίου, την περιβαλλοντική αποκατάσταση του χώρου και την απομάκρυνση των εγκαταστάσεων. Ο τερματισμός της λειτουργίας του Κυπριακού Διυλιστηρίου Πετρελαίου έγινε τελικά τον Απρίλιο του 2004, με τη μετατροπή του σε τερματικό αποθήκευσης πετρελαιοειδών. Σήμερα η διαχείριση των δεξαμενών του πρώην διυλιστηρίου γίνεται από την Κυπριακή Εταιρεία Αποθήκευσης Πετρελαιοειδών (ΚΕτΑΠ), και γειτνιάζει με τις εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών.

 Η διατήρηση εθνικών αποθεμάτων καυσίμων ασφαλείας 90 ημερών εγχωρίας κατανάλωσης αποτελεί υποχρέωση της Κύπρου με βάση το κοινοτικό κεκτημένο, την οποία υποχρέωση καλείται να καλύπτει ο ΚΟΔΑΠ. Ο ΚΟΔΑΠ διατηρεί σήμερα στις εγκαταστάσεις της ΚΕτΑΠ ποσότητα ιδιόκτητων αποθεμάτων 125.000κμ., ποσότητα 32.000κμ. στην ΑΗΚ (Βασιλικό) και ποσότητα 92.000 κμ. στην Ελλάδα.

Το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε πρόταση για την ίδρυση ενεργειακής και βιομηχανικής περιοχής στο Βασιλικό, όπου θα γίνει η μετακίνηση των αποθηκευτικών πετρελαϊκών εγκαταστάσεων που βρίσκονται στο παραλιακό μέτωπο της Λάρνακας.

Σταθμός στην τροπή που πήρε το ζήτημα είναι η υπογραφή συμφωνίας στις 30 Απριλίου 2015, ώστε να μεταφερθούν τα στρατηγικά αποθέματα των πετρελαιοειδών του ΚΟΔΑΠ στο τερματικό της VTT στο Βασιλικό μέσα στους επόμενους δύο μήνες. 

Δειτε Επισης

Συνεχίζεται η διολίσθηση του αργού πετρελαίου
Αποκαλυπτήρια για EKO Energy-Και επίσημα στην προμήθεια πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας
Hλεκτροκίνηση: Μετά το 2035 θα εξοικονομούνται καθημερινά περίπου 12 εκ. βαρέλια πετρελαίου
Σχέδιο ενεργειακής αναβάθμισης μεγάλων επιχειρήσεων ύψους €17 εκατομμυρίων-Όλες οι πληροφορίες
BlackRock: Η μετάβαση στην πράσινη ενέργεια χρειάζεται επενδύσεις $4 τρις ετησίως
Γ. Παπαναστασίου: Στόχος χαμηλού κόστους ρεύμα για ανταγωνιστικότερη βιομηχανία
Γ. Παπαναστασίου για Great Sea Interconnector: Όχι επιβάρυνση του καταναλωτή πριν τη λειτουργία του καλωδίου
ΙΚυ: Οι δυνατότητες της ηλιακής και αιολικής ενέργειας στην Αν. Μεσόγειο και τη Μέση Ανατολή έως το 2050
Η ευρωπαϊκή ζήτηση για LNG θα κορυφωθεί το 2024
Άλμα άνω του 3% για το πετρέλαιο-Στα $90 το brent