Αλλάζει η διακυβέρνηση στην Κεντρική, ικανοποίηση από Φρανκφούρτη

Ικανοποίηση εκφράζει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα (ΕΚΤ) για τις τροποποιήσεις, οι οποίες εισάγονται στον βασικό νόμο της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου (ΚΤΚ) με τις οποίες προωθούνται εκ βάθρων αλλαγές στη δομή της διακυβέρνησης της εθνικής εποπτικής αρχής.

Το σημαντικό είναι πως το σχέδιο νόμου, που υπεβλήθη από το Υπουργείο Οικονομικών στην ΕΚΤ για γνωμοδότηση, καταργεί το άρθρο του βασικού νόμου της ΚΤΚ που αφορά στη συγκέντρωση των αρμοδιοτήτων στο πρόσωπο του διοικητή και προνοεί τη σύσταση της εκτελεστικής επιτροπής ως νέου οργάνου λήψης αποφάσεων.

Επίσης, βάσει του προτεινόμενου νόμου, ο διοικητής της ΚΤΚ συμμετέχει ως εκ της θέσης του (ex officio) στο διοικητικό συμβούλιο και στο γενικό συμβούλιο της ΕΚΤ ως ανεξάρτητη προσωπικότητα και εκπροσωπεί την ΚΤΚ στις σχέσεις της με άλλα πρόσωπα, περιλαμβανομένης της κυβέρνησης της Δημοκρατίας, και σε κάθε νομική διαδικασία στην οποία η ΚΤΚ συμμετέχει ως διάδικος και υπογράφει τις συμβάσεις που συνάπτονται από την ΚΤΚ, τις ετήσιες εκθέσεις, τις οικονομικές καταστάσεις και άλλα έγγραφά της.

Ο Διοικητής θα προεδρεύει των συνεδριών του διοικητικού συμβουλίου και της εκτελεστικής επιτροπής και σε περίπτωση ισοψηφίας θα υπερισχύει η ψήφος του. Η σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου παραμένει αμετάβλητη και περιλαμβάνει τον διοικητή, τον υποδιοικητή, δύο εκτελεστικούς και πέντε μη εκτελεστικούς συμβούλους.

Η εκτελεστική επιτροπή
Αποτελούμενη από τον διοικητή, τον υποδιοικητή και τους δύο εκτελεστικούς συμβούλους, η εκτελεστική επιτροπή θα αποτελεί το νέο όργανο λήψης αποφάσεων.

Μεταξύ άλλων, η εκτελεστική επιτροπή αποκτά όλες τις εκτελεστικές αρμοδιότητες, αφού μεταξύ άλλων, θα είναι υπεύθυνη για τις τρέχουσες δραστηριότητες και τη διεύθυνση των εργασιών της ΚΤΚ, την εφαρμογή των αποφάσεων πολιτικής, που λαμβάνονται από την ΕΚΤ και το ΕΣΕ, την εκτέλεση των καθηκόντων και την άσκηση των εξουσιών που ανατίθενται στην ΚΤΚ σύμφωνα με τις διατάξεις της Συνθήκης και του καταστατικού του Ευρωπαϊκού Συστήματος Κεντρικών Τραπεζών και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΣΚΤ), την επίτευξη των σκοπών και της αποστολής της ΚΤΚ δυνάμει των άρθρων 5, 5Α και 6 του βασικού νόμου της ΚΤΚ, ιδίως του πρωταρχικού σκοπού της διασφάλισης της σταθερότητας των τιμών, περιλαμβανομένων των σχετικών με το ΕΣΚΤ καθηκόντων της, εποπτεία των αδειοδοτημένων πιστωτικών ιδρυμάτων, της μακροπροληπτικής επίβλεψης του χρηματοοικονομικού συστήματος και της προσφοράς υπηρεσιών ή της άσκησης καθηκόντων τραπεζίτη και αντιπροσώπου της Δημοκρατίας της Κύπρου σε χρηματοοικονομικά θέματα.
 
Ταυτόχρονα, τα εκτελεστικά μέλη της εκτελεστικής επιτροπής θα προΐστανται συγκεκριμένων διευθύνσεων/τμημάτων της ΚΤΚ και οι ευθύνες άσκησης των εκτελεστικών καθηκόντων εντός της ΚΤΚ θα κατανέμονται μεταξύ των μελών της. Η επιτροπή θα αναθέτει σε κάθε εκτελεστικό σύμβουλο την εκτελεστική ευθύνη σε έναν ή περισσότερους τομείς της ΚΤΚ.

Βάσει του προσχεδίου, η εκτελεστική επιτροπή υποχρεούται να παρέχει στο διοικητικό συμβούλιο περιεκτικές πληροφορίες αναγκαίες για την άσκηση των αρμοδιοτήτων του, σε τακτική βάση ή όποτε της ζητείται.

Ωστόσο, τα μέλη της δεν θα έχουν δικαίωμα ψήφου για ζητήματα που αφορούν θέματα εποπτείας της διοίκησης της τράπεζας, για τα οποία αρμόδιο είναι το διοικητικό συμβούλιο, και σε σχέση με τη διαχείριση των τρεχουσών δραστηριοτήτων της ΚΤΚ, για την οποία αρμόδια είναι η εκτελεστική επιτροπή.

Οι αρμοδιότητες του ΔΣ
Το ΔΣ θα είναι υπεύθυνο, μεταξύ άλλων, για την εποπτεία της διαχείρισης της ΚΤΚ, τη χάραξη της στρατηγικής της ΚΤΚ, με εξαίρεση τα θέματα που εμπίπτουν στο πεδίο αρμοδιοτήτων του Ευρωσυστήματος, την έγκριση του προϋπολογισμού, των ετήσιων λογαριασμών και των οικονομικών εκθέσεων της ΚΤΚ και την οργάνωση της ΚΤΚ και του γενικού πλαισίου εξουσιών και καθηκόντων των υπαλλήλων της, καθώς επίσης του πλαισίου προσλήψεων, προαγωγών και πειθαρχικού ελέγχου και των εσωτερικών διαδικασιών.

Ο Διοικητής
Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, ο διοικητής παύει να είναι αρμόδιος για την εκτέλεση των καθηκόντων που αφορούν την εφαρμογή των αποφάσεων πολιτικής της ΚΤΚ, τη διεύθυνση και τον έλεγχο των εργασιών της ΚΤΚ, το διορισμό, τη διαθεσιμότητα ή την παύση των υπαλλήλων της ΚΤΚ, την εκτέλεση των καθηκόντων και εξουσιών που ανατίθενται στην ΚΤΚ σύμφωνα με τη Συνθήκη και το καταστατικό του ΕΣΚΤ και την επίβλεψη των συστημάτων πληρωμών, εκκαθάρισης ή και διακανονισμού συναλλαγών. 

Από τον βασικό νόμο της ΚΤΚ απαλείφεται και η διάταξη που εξουσιοδοτεί τον διοικητή να λαμβάνει αποφάσεις σχετικά με την αδειοδότηση των πιστωτικών ιδρυμάτων και την άσκηση δραστηριότητας πιστωτικού ιδρύματος. Επιπλέον, το σχέδιο νόμου εισάγει νέα διάταξη, που ορίζει ότι ο διοικητής μπορεί να διορίζει αναπληρωτή ως μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 10.2 του καταστατικού του ΕΣΚΤ. 

Διαδικασία επιλογής μελών ΔΣ
Το σχέδιο νόμου προβλέπει ακόμη διαδικασία διορισμού των συμβούλων της ΚΤΚ. Συγκεκριμένα, ορίζει ότι αυτοί θα διορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο μετά από επίσημη αιτιολογημένη γνώμη νεοσυσταθείσας ανεξάρτητης επιτροπής επιλογής.

Η τελευταία, η οποία θα αποτελείται από τρία μέλη που θα διορίζονται από το Υπουργικό Συμβούλιο για περίοδο πέντε ετών, θα έχει ως καθήκον να προτείνει για κάθε θέση συμβούλου τρεις τουλάχιστον κατάλληλους υποψηφίους, οι οποίοι διαθέτουν τα απαιτούμενα προσόντα.

Κάθε σύμβουλος θα διορίζεται για περίοδο πέντε ετών και θα μπορεί να επαναδιορίζεται για μία επιπλέον θητεία. Η θητεία τριών εκ των πέντε μελών που θα διοριστούν για πρώτη φορά μετά την έναρξη της ισχύος του νόμου, κατόπιν ψήφισης του σχεδίου νόμου, θα είναι τριετής και η θητεία των δύο λοιπών μελών θα είναι τετραετής.

Προστίθεται νέα διάταξη περί ασυμβίβαστου που απαγορεύει σε πρόσωπα ή σε εξ αίματος ή εξ αγχιστείας συγγενείς τους μέχρι πρώτου βαθμού να διορίζονται ως εκτελεστικοί ή μη εκτελεστικοί σύμβουλοι, εφόσον μετέχουν στο διοικητικό όργανο οργανισμού που τελεί υπό την εποπτεία της Τράπεζας ΚΤΚ ή έχουν συμφέρον σε αυτόν. Παρόμοια διάταξη προστίθεται και σε σχέση με τον διορισμό του διοικητή και υποδιοικητή.
 
Το σχέδιο νόμου προβλέπει αυτόματη ανακεφαλαιοποίηση της ΚΤΚ, όταν η καθαρή αξία του ενεργητικού της υποχωρεί κάτω του ορίου κεφαλαίου, που καθορίζεται στον βασικό νόμο της ΚΤΚ.

Ορίζει ακόμη ότι το κεφάλαιο της ΚΤΚ θα αυξηθεί από 30 σε 90 εκατ. ευρώ και ότι το ύψος του θα μπορεί να αυξομειώνεται με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου, η οποία κοινοποιείται στο Υπουργικό Συμβούλιο, υπό τον όρο ότι οποιαδήποτε αύξηση απαιτεί πρόσθετες πληρωμές από το κράτος θα γίνεται κατόπιν συμφωνίας μεταξύ της ΚΤΚ και του Υπουργικού Συμβουλίου.

Εξάλλου, το γενικό αποθεματικό της ΚΤΚ δεν θα μπορεί να υπερβεί το διπλάσιο του κεφαλαίου της. Ακόμη, το σχέδιο νόμου εξουσιοδοτεί το διοικητικό συμβούλιο να καθορίζει το ανώτατο επίπεδο αποθεματικού που μπορεί να διατηρεί η ΚΤΚ, το οποίο αποτελείται από το άθροισμα των προβλέψεων, του γενικού αποθεματικού και του κεφαλαίου της.

Ικανοποίηση ΕΚΤ
Στη γνωμοδότησή της, η ΕΚΤ εκφράζει την ικανοποίησή της για τις τροποποιήσεις οι οποίες εισάγονται στον βασικό νόμο της ΚΤΚ και οι οποίες αποσαφηνίζουν την κατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ των οργάνων λήψης αποφάσεων της ΚΤΚ, ακολούθως προς παλαιότερες γνώμες της ΕΚΤ σχετικά με τη διακυβέρνηση της ΚΤΚ.
 
«Η ΕΚΤ αντιλαμβάνεται ότι η εκτελεστική επιτροπή θα είναι αποκλειστικά αρμόδια για την εκτέλεση όλων των καθηκόντων και την άσκηση όλων των εξουσιών της ΚΤΚ βάσει της Συνθήκης και του καταστατικού του ΕΣΚΤ», αναφέρεται

Τροποποίηση Συντάγματος;
Η ΕΚΤ θεωρεί πως θα πρέπει να υπάρξει τροποποίηση του Συντάγματος, αφού σύμφωνα με το άρθρο 119 του Συντάγματος ο διοικητής, υποβοηθούμενος από τον υποδιοικητή, είναι επιφορτισμένος με τη διοίκηση της ΚΤΚ, ασκεί κάθε άλλη εξουσία και εκτελεί κάθε άλλη υπηρεσία ή καθήκον που εμπίπτει στην αρμοδιότητά της.

«Επομένως, η ίδια θεωρεί ότι οι διατάξεις του σχεδίου νόμου και το άρθρο 119 του Συντάγματος ενδέχεται να πρέπει να ευθυγραμμιστούν μεταξύ τους, από τη στιγμή που το σχέδιο νόμου παρέχει στην εκτελεστική επιτροπή όλες τις αρμοδιότητες που σχετίζονται με το ΕΣΚΤ και στο διοικητικό συμβούλιο όλες τις υπόλοιπες αρμοδιότητες», αναφέρεται.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Ο Κωνσταντίνος Ηροδότου εξηγεί γιατί είναι αναγκαίος ο ψηφιακός χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός(video)
Η μεγαλύτερη τριμηνιαία καταβολή σε μετρητά από την ΚΕΔΙΠΕΣ στο κράτος-€140 εκατ. για το α’ τρίμηνο 2024
Μειώνεται η ζήτηση για επιχειρηματικά δάνεια, αμετάβλητη για στεγαστικά
Ν. Χριστοδουλίδης: Γιατί αυξάνονται οι τιμές και τα μέτρα συγκράτησης του πληθωρισμού (βίντεο)
Εισαγωγή νέων Γραμματίων Δημοσίου Κυπριακής Δημοκρατίας στο ΧΑΚ
Η επιστροφή της Τράπεζας Κύπρου
Στα κέρδη την Τετάρτη το ΧΑΚ, μεγάλο ενδιαφέρον για τραπεζικές μετοχές
Πανίκος Νικολάου: Ψήφος εμπιστοσύνης στην Τράπεζα Κύπρου η έγκριση για πληρωμή μερίσματος
Με τις... ευλογίες Κεραυνού η Eurobank A.E.-Είδε Ζανιά και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου
Ξεκαθαρίζει και δίνει το στίγμα πορείας της ΕΚΤ για τα επιτόκια η Λαγκάρντ-Καμία προδέσμευση