Ευρωπαϊκή Οδηγία για έγκαιρη αναδιάρθρωση δανείων επιχειρήσεων

Στην εφαρμογή των μέτρων που θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να προβαίνουν εγκαίρως σε αναδιάρθρωση των δανείων τους και στην αύξηση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών αφερεγγυότητας, αναδιάρθρωσης και απαλλαγής χρεών, επικεντρώνεται, μεταξύ άλλων, η νέα πρόταση ευρωπαϊκής οδηγίας για την αφερεγγυότητα επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον Προϊστάμενο της Υπηρεσίας Αφερεγγυότητας Γιώργο Καροτσάκη.

Σε δηλώσεις στο ΚΥΠΕ αναφορικά με την πρόταση Οδηγίας, ο κ. Καροτσάκης εξήγησε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2014 υιοθέτησε σύσταση σχετικά με την αναδιάρθρωση επιχειρήσεων η οποία αποδείχθηκε κατώτερη των προσδοκιών της, καθώς οι μελέτες κατέδειξαν, όπως είπε, “ότι πολλές βιώσιμες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες, οδηγούνται σε εκκαθάριση αντί σε έγκαιρη αναδιάρθρωση, ενώ ελάχιστοι είναι οι επιχειρηματίες που έχουν μια δεύτερη ευκαιρία”.

Ανέφερε ότι στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια, μεγάλο ποσοστό του συνόλου των επιχειρήσεων δεν καταφέρνει να συμπληρώσει πέντε έτη λειτουργίας, προσθέτοντας ότι “σε αρκετά κράτη-μέλη υπάρχει μια τάση να οδηγούνται βιώσιμες επιχειρήσεις που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες στην εκκαθάριση, αντί σε μια έγκαιρη αναδιάρθρωση”.

“Εκτιμάται ότι τα τελευταία χρόνια 200.000 επιχειρήσεις κηρύσσουν πτώχευση κάθε χρόνο στην Ευρωπαϊκή Ένωση (δηλαδή 600 επιχειρήσεις την ημέρα), με αποτέλεσμα την άμεση απώλεια 1,7 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας ετησίως”, σημείωσε.

Μια στις τέσσερις από αυτές τις περιπτώσεις αφερεγγυότητας έχει διασυνοριακό χαρακτήρα, δηλαδή εμπλέκονται σε αυτήν πιστωτές και οφειλέτες σε περισσότερα του ενός κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τον κ. Καροτσάκη, στις 22 Νοεμβρίου του 2016 η Ευρωπαϊκή Επιτροπή υιοθέτησε νέα πρόταση Οδηγίας για την αφερεγγυότητα επιχειρήσεων, προσπαθώντας να εναρμονίσει το ουσιαστικό δίκαιο των κρατών-μελών αφερεγγυότητας.

Κύριος στόχος της Οδηγίας, όπως είπε ο κ. Καροτσάκης, είναι τόσο “η μείωση των χρονοβόρων και δαπανηρών διαδικασιών στα κράτη-μέλη, οι οποίες οδηγούν σε νομική αβεβαιότητα τους πιστωτές και τους επενδυτές καθώς και σε χαμηλά ποσοστά ανάκτησης των οφειλόμενων χρεών”, όσο και “η διατήρηση συνθηκών χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, καθότι οι διαδικασίες αναδιάρθρωσης θα συμβάλλουν στην αντιμετώπιση του υψηλού ποσοστού μη εξυπηρετούμενων δανείων, επιτρέποντας στις τράπεζες να δανείζουν ευκολότερα σε καταναλωτές και επιχειρήσεις”.

Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι η Οδηγία επικεντρώνεται στην εφαρμογή των μέτρων που θα επιτρέψουν στις επιχειρήσεις να προβαίνουν εγκαίρως σε αναδιάρθρωση, με σκοπό τη διάσωση των θέσεων εργασίας και παράλληλα τη συνέχιση της επιχειρηματικής δραστηριότητας τους.

Επιπλέον, ο Προϊστάμενος της Υπηρεσίας Αφερεγγυότητας είπε στο ΚΥΠΕ ότι “η οδηγία υιοθετεί την εφαρμογή κανόνων που παραχωρούν μια δεύτερη ευκαιρία στους επιχειρηματίες ώστε να απαλλάσσονται πλήρως από τα χρέη τους μετά από μια περίοδο 3 ετών κατ` ανώτατο όριο”.

Ανέφερε επίσης ότι η Οδηγία προβλέπει την εφαρμογή μέτρων προς αύξηση της αποτελεσματικότητας των διαδικασιών αφερεγγυότητας, αναδιάρθρωσης και απαλλαγής χρεών.

Επίσης ο κ. Καροτσάκης είπε ότι η προτεινόμενη Οδηγία επιδιώκει στην επίτευξη σημαντικών στόχων και αναμφίβολα απασχολεί σε μεγάλο βαθμό τις Ομάδες Εργασίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, στις οποίες συμμετέχει το Υπουργείο Δικαιοσύνης σε συνεργασία με την Υπηρεσία Αφερεγγυότητας εκ μέρους του Υπουργείου Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού, συμβάλλοντας ενεργά στην προστασία των εθνικών συμφερόντων μας.

“Η εναρμόνιση τέτοιων κανόνων σε ευρωπαϊκό επίπεδο αναμφισβήτητα θα μειώσει τις χρονοβόρες και δαπανηρές διαδικασίες στα κράτη-μέλη, οι οποίες οδηγούν σε νομική αβεβαιότητα τους πιστωτές και τους επενδυτές και ταυτόχρονα θα συμβάλει στην αποτελεσματική εφαρμογή των διασυνοριακών διαδικασιών αφερεγγυότητας”, υπογράμμισε.

Ως προς τη δεύτερη ευκαιρία που θα παρέχεται σε επιχειρηματίες, ο κ. Καροτσάκης είπε ότι είναι προφανές ότι τέτοιου είδους προληπτικά μέτρα και κανόνες, θα πρέπει να διασφαλίζουν την ισορροπία μεταξύ των συμφερόντων των οφειλετών και των πιστωτών. Παράλληλα θα πρέπει να επιτρέπουν τη διατήρηση των αποτελεσματικών μέτρων που εφαρμόζονται σε εθνικό επίπεδο.

Σε σχέση με το τι εφαρμόζεται στην Κύπρο, ο κ. Καροτσάκης είπε ότι η δυσμενής οικονομική κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο τόπος μας, ώθησε στην τροποποίηση του Πλαισίου Αφερεγγυότητας, εισάγοντας διατάξεις που προβλέπουν τη λήψη μέτρων για έγκαιρη αναδιάρθρωση, όπως είναι για παράδειγμα ο μηχανισμός Διορισμού Εξεταστή (Examinership).

Επιπρόσθετα, ανέφερε ότι αρκετές από τις πρόνοιες που προβλέπει το εθνικό μας δίκαιο, αναφέρω ενδεικτικά την εξασφάλιση Προστατευτικού Διατάγματος περιόδου τεσσάρων μηνών για το χρεώστη, την παροχή δεύτερης ευκαιρίας με την αποκατάσταση πτωχευσάντων εντός τριών ετών και επανένταξη των επιχειρηματιών στην οικονομία, είναι σε ευθυγράμμιση με τη σύσταση της Επιτροπής και εν συνεπεία με την υπό συζήτηση Οδηγία.

“Ήδη στην Κύπρο η δεύτερη ευκαιρία προσφέρεται όχι μόνο στους επιχειρηματίες αλλά και σε όλους τους πολίτες”, κατέληξε.

ΠΗΓΗ: ΚΥΠΕ

Δειτε Επισης

Π. Χριστοδούλου: Επιτυγχάνεται η πολυπόθητη εναρμόνιση των όρων εργοδότησης του προσωπικού
Διοικητικό πρόστιμο συνολικού ύψους €360,000 στην ΚΕΠΕΥ MCA Intelifunds από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς
Συμφωνία σταθμός ανάμεσα σε Ελληνική και ΕΤΥΚ για ανανέωση της συλλογικής σύμβασης
Νικόδημος Δαμιανού: Απτά αποτελέσματα στον τομέα της ψηφιακής μετάβασης εντός του έτους
AstroBank: Προς πώληση αγροτικά τεμάχια
Ανεξαρτησίας: Ο μονόδρομος, ο δύσκολος στόχος για πεζόδρομο και ο ανταγωνισμός από τα malls
Με κόστος 1,2 εκατ. «ανασχηματίζει» με ηλεκτρικά τον στόλο οχημάτων του Υπουργικού η Κυβέρνηση
Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο για το FDI screening και η δυστοκία της Κύπρου για συμμόρφωση
«Go Live» για την παράλληλη διαπραγμάτευση κυπριακών ομολόγων ΕΜΤΝ
Προσέλκυση νέων επενδυτών...«Κεφάλαιο κίνησης σε επιχειρήσεις, θα ενσωματωθούν και συγκεκριμένα κίνητρα»