Ο πόλεμος της πάνας

Ένα δωμάτιο γεμάτο μωρά! Μπουσουλούν ανέμελα στο χαλί, παίζουν, εξερευνούν, εννοείτε κλαίνε. Θα μπορούσε κάλλιστα να είναι χώρος ενός βρεφονηπιακού σταθμού, όμως οι τύποι με τις άσπρες ρόμπες που τα παρακολουθούν φανερώνουν ότι βρίσκονται σε ένα εργαστήρι ερευνών σε κάποια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες για παιδικές πάνες.
Η επόμενη «επίθεση» στα ράφια πρέπει να είναι αρκούντως μελετημένη, όπως και η προηγούμενη και όσες θα ακολουθήσουν με κάθε νέα πρόταση προϊόντος. Είναι πάντοτε επιλεκτική η μαμά που θα βάλει στο καλάθι της την παιδική πάνα για το μωρό της, σε μια απαιτητική αγορά που στην Κύπρο, για παράδειγμα, σημειώνει μικρή αύξηση παρά την κρίση και έχει κύκλο εργασιών €12 εκ ετησίως.

Οι δοκιμές είναι αλλεπάλληλες. Το λάστιχο πρέπει να είναι αρκετά σφιχτό, για να αποφεύγονται τυχόν διαρροές, αλλά και αρκετά χαλαρό, ώστε να μην περιορίζεται η ελευθερία κινήσεων του μωρού. Οι ίνες πρέπει να είναι αρκετά μεγάλες, ώστε να «αναπνέουν» επιτρέποντας στον αέρα να εισχωρήσει και αρκετά μικρές, για να μην υπάρχουν εκροές. Οι απαιτήσεις είναι εξαιρετικά υψηλές. Κανείς δεν θα συμβιβαζόταν με μια αμφιβόλου ποιότητας πάνα για το μωρό του. Ακόμα και σε περιόδους οικονομικής κρίσης.
«Είναι από τις πολύ λίγες κατηγορίες που δεν παρουσίασαν μείωση στην κατανάλωση μετά τον Μάρτιο του 2013. Αντίθετα, είχαμε μικρή αύξηση στην κατανάλωση το 2013 και μέχρι στιγμής το 2014», ανέφερε ο εκτελεστικός πρόεδρος της RAI Consultants, Ολύμπιος Τουμάζος.
Η συγκεκριμένη αγορά αντιστέκεται σθεναρά στην κρίση, με κύκλο εργασιών πέραν του €1 εκ τον μήνα. «Οι λίγες οικογένειες που έχουν μωρά ξοδεύουν πάνω από €1 εκ μέσα σε ένα μόνο μήνα για παιδικές πάνες. Αντιλαμβάνεστε ότι πρόκειται για ένα πολύ υψηλό ποσοστό του οικογενειακού προϋπολογισμού τους», τόνισε.
Υπολογίζεται ότι ένα μωρό χρειάζεται, περίπου, οκτώ με δέκα πάνες την ημέρα, ενώ το μέγεθος της αγοράς επηρεάζεται σημαντικά και από τις γεννήσεις σε κάθε χώρα. Στην Κύπρο, παρά το γεγονός ότι οι γεννήσεις είναι σχετικά μειωμένες, η κατανάλωση δεν έχει επηρεαστεί. «Παρόλο που δεν υπάρχει αυξητική τάση στις γεννήσεις η κατανάλωση δεν επηρεάστηκε, καθώς έχει να κάνει και με το πόσο συχνά αλλάζουν πάνες οι γονείς στα μωρά τους», εξήγησε ο κ. Τουμάζος, προσθέτοντας ότι μεγάλο ρόλο παίζει και η τιμολογιακή πολιτική των brands.
«Οι πωλήσεις των παιδικών πάνων είναι αλληλένδετες με τις γεννήσεις, οι οποίες σχετίζονται με οικονομικές αλλαγές αλλά και τον τρόπο ζωής κάθε νέας γενιάς γονέων. Η στατιστική υπηρεσία αναφέρει ότι υπάρχει μία σταθερή μείωση των γεννήσεων από τη δεκαετία του ‘80 μέχρι σήμερα. Ενώ το 1984 είχαμε στην Κύπρο 11.000 γεννήσεις, το 2013 δεν ξεπέρασαν τις 9.000. Μεγάλη πτώση είχε παρατηρηθεί και τα χρόνια μετά την υποχώρηση του ΧΑΚ με 7.800 γεννήσεις το 2002», ανέφερε η Γεωργία Μιλή,  senior product manager adult care & baby products της C.A.Papaellinas.

Το «δέλεαρ» των προσφορών
Λόγω της τεράστιας σημασίας που έχει η κατηγορία για το λιανεμπόριο πολλές υπεραγορές χρησιμοποιούν τα brands τους ως προωθητικά για να ελκύσουν νεαρές οικογένειες. Όπως είπε ο κ. Τουμάζος, είναι μία ιδιαίτερα ανταγωνιστική αγορά, η οποία ανταποκρίνεται πολύ στις προσφορές και όσο πιο δυνατό είναι το brand τόσο πιο αποτελεσματικές είναι και οι προσφορές. «Η αγορά παιδικής πάνας έχει σημαντική δυναμική με τεράστιες προοπτικές λόγω του μεγέθους της αλλά και της ρευστότητας που εμφανίζει, καθώς τα ποσοστά αλλάζουν από μήνα σε μήνα ανάλογα με τις προσφορές», εξήγησε.
Οι παιδικές πάνες δεν αποτελούν «δόλωμα» για καταναλωτές μόνο από τις υπεραγορές αλλά και από τις εταιρείες προϊόντων ευρείας κατανάλωσης. Με άλλα λόγια, όπως οι υπεραγορές χρησιμοποιούν τη δύναμη των προσφορών σε πάνες για να προσελκύσουν καταναλωτές, έτσι και οι εταιρείες ξέρουν πως αν μια νοικοκυρά είναι ευχαριστημένη με τις πάνες του μωρού της από μια εταιρεία τότε είναι πολύ πιθανό να «αγαπήσει» και άλλα προϊόντα της ίδιας εταιρείας.

Επώνυμη ή private label;
Προς το παρόν, αδιαμφισβήτητος ηγέτης της αγοράς είναι τα Pampers, με ποσοστό γύρω στο 50%, σύμφωνα με στοιχεία της RAI Consultants. Ακολουθούν τα Nanny’s, τα  Huggies, τα Libero και οι πάνες ιδιωτικής ετικέτας. «Τα Libero εμφανίζουν δυναμική τους τελευταίους μήνες, ενώ σημαντική αυξητική τάση υπάρχει και στις μάρκες ιδιωτικής ετικέτας από όλες τις υπεραγορές», πρόσθεσε ο κ. Τουμάζος. Πλέον, τα private labels διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην κατηγορία παιδικής πάνας, με ποσοστά που ξεπερνούν το 10%
Παράλληλα, μέσα από μια πολύ μεγάλη έρευνα της RAI φάνηκε ότι η πιστότητα των καταναλωτών προς τις μάρκες χαλαρώνει όσο μεγαλώνει το παιδί, ένα πολύ σημαντικό χαρακτηριστικό για της αγορά πάνας. «Εξού και τα ποσοστά των private label είναι υψηλότερα στα πιο μεγάλα μεγέθη παρά στα πιο μικρά», τόνισε.
Από την πλευρά του, ο Γιώργος Πίσσης, marketing manager της Libero, υποστήριξε ότι τα private labels δεν είναι ο μεγάλος ανταγωνιστής των επώνυμων brands, όπως θα μπορούσε να φανταστεί κανείς. «Αυτό συμβαίνει διότι η τιμολογιακή πολιτική των επώνυμων μαρκών κινείται στα ίδια επίπεδα με τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας», είπε.

Τι απαιτεί η μαμά
Η πάνα «συντροφεύει» το παιδί από την πρώτη του στιγμή στη ζωή μέχρι τα νηπιακά του χρόνια. Οι καταναλωτές απαιτούν όπως η πάνα του παρέχει προστασία και ασφάλεια. Η απορροφητικότητα, η καλή εφαρμογή, οι φυσικές πρώτες ύλες και η τιμή είναι τα βασικά ζητούμενα. «Οι καταναλωτές δείχνουν μια προτίμηση στην κλασική ανοικτή πάνα, καθώς είναι οικονομικότερη από την πάνα - βρακάκι που έχει κάνει την εμφάνισή της τα τελευταία χρόνια. Οι καταναλωτές αναζητούν την καλή σχέση μεταξύ ποιότητας και τιμής. Το λεγόμενο value for money είναι, πλέον, βασικό ζητούμενο σε όλες τις αγορές», ανέφερε ο κ. Πίσσης.
«Οι μητέρες έχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις από μια παιδική πάνα μιας χρήσης. Απορροφητικότητα, καλή εφαρμογή, να μην προκαλεί ερεθισμούς και να μην έχει διαρροές είναι τα βασικά κριτήρια επιλογής. Οι σύγχρονες μητέρες δοκιμάζουν διάφορες μάρκες και σε συνδυασμό με τη σχέση τιμής - ποιότητας κάνουν τις επιλογές τους», τόνισε η κα Μιλή, προσθέτοντας παρεμπιπτόντως, ότι το θέμα «πότε θα κόψει ένα παιδάκι τις πάνες» δεν θεωρείται, πλέον, ένδειξη εξυπνάδας. «Είναι περισσότερο θέμα προγραμματισμού και χειρισμού των γονιών, αλλά και συνεργασίας του ίδιου του παιδιού. Λόγω των οικονομικών συνθηκών που επικρατούν τώρα στον τόπο μας, οι γονείς προτιμούν να ξεκινούν την εκπαίδευση για διακοπή από δύο χρονών», επεσήμανε.

TA BRANDS ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

Pampers
Περίπου 60 χρόνια πριν, ο Vic Mills - με αφορμή τη γέννηση του εγγονού του - σκέφτηκε ότι πρέπει να υπάρχει καλύτερος τρόπος από τις υφασμάτινες πάνες για να διατηρούνται καθαρά τα μωρά. Κάπως έτσι το 1961 δημιουργήθηκαν τα Pampers, φέρνοντας την επανάσταση στη ζωή των αμερικανίδων μαμάδων, προσφέροντας την πρώτη απορροφητική πάνα μίας χρήσης.
Από τότε χρειάστηκε να περάσουν δύο δεκαετίες, περίπου, για να κάνουν τα Pampers την εμφάνισή τους στην Κύπρο, αλλάζοντας τη ζωή των μαμάδων, οι οποίες απαλλαγμένες από την ταλαιπωρία της πλύσης, του βρασίματος και του στεγνώματος των παραδοσιακών υφασμάτινων πανιών, μπορούσαν να ξοδεύουν, πλέον,  περισσότερο χρόνο για εκείνες και το μωρό τους.                            
Σήμερα, πάνω από 30 εκατομμύρια μωρά σε όλο τον κόσμο φοράνε Pampers, τα οποία φέρνει στην Κύπρο η Diplomat.  Φυσικά, τα Pampers της δεκαετίας του ’60 δεν θυμίζουν σε τίποτα τα σημερινά. Η εφαρμογή όλο και πιο επαναστατικών τεχνολογιών στην απορροφητικότητα και τη στεγανότητα του προϊόντος αυτού κατέστησαν την εξέλιξή τους εντυπωσιακή. Τo brand και τα προϊόντα του βρίσκονται δίπλα στις μητέρες και τα μωρά από την πρώτη στιγμή της ζωής τους μέχρι την ολοκλήρωση της εκπαίδευσης της τουαλέτας, διαθέτοντας πάνες που καλύπτουν τις διάφορες ανάγκες του μωρού σε κάθε στάδιο, με τελευταίο το Pampers Easy Up Pants, τη στεγνή πάνα - βρακάκι να αποτελεί το εσώρουχο του μωρού.

Nannys
Τα παιδικά πανάκια Nannys, που πρωτοεμφανίστηκαν στην αγορά μας το 1984, έρχονται στην Κύπρο από τη C.A.Papaellinas.
Με έντονη τηλεοπτική παρουσία, δειγματοδιανομή στις κλινικές, προσφορές προς τους καταναλωτές και με δυναμική παγκύπρια διανομή, τα Nannys κατάφεραν όλα αυτά τα χρόνια να κτίσουν και να καθιερώσουν το όνομα και τη θετική εικόνα που έχουν στο μυαλό των μητέρων της Κύπρου, κερδίζοντας ένα μεγάλο μερίδιο της αγοράς.
Σήμερα, διαθέτουν τις ακόλουθες τρεις σειρές: Nannys Baby Love, Nannys Flexicare και Nannys Sensitive. Την γκάμα του brand συμπληρώνουν τα μωρομάντηλα Nannys Fresh.
Οι ρούχινες πάνες ήταν ο βασικός «ανταγωνιστής», που είχαν να αντιμετωπίσουν τα παιδικά πανάκια Nannys. «Ήταν από τα πρώτα που δημιούργησαν και ανέπτυξαν την αγορά της παιδικής πάνας μιας χρήσης στην Κύπρο, καθώς μέχρι το 1984 οι μητέρες χρησιμοποιούσαν, κυρίως, ρούχινες. Τα πρώτα διαφημιστικά και προωθητικά μηνύματα των Nannys είχαν στόχο να ‘εκπαιδεύσουν’, κατά κάποιο τρόπο, τις μητέρες για τα πλεονεκτήματα της πάνας μιας χρήσης», ανέφερε η Γεωργία Μιλή.

Huggies
Πίσω στο 1978, η εταιρεία Kimberly Clark, ήδη πρωτοπόρος στην κατηγορία χαρτικών με τη μάρκα Kleenex, εντάχθηκε και σ’ εκείνη της βρεφικής πάνας με το brand Huggies. Καινοτόμα για την τότε εποχή, τα πανάκια Huggies ήταν φτιαγμένα με ελαστικά γύρω από τα ποδαράκια για επιπρόσθετη ασφάλεια από τις διαρροές.
Η καινοτομία τους αυτή ήταν και ο κυριότερος λόγος της επιτυχίας τους. Aπό το 1993 μέχρι και σήμερα είναι νούμερο ένα σε πωλήσεις στην κατηγορία τους στην Αμερική, ενώ στην κυπριακή αγορά λανσαρίστηκαν
το 2007 από τη C.A.Papaellinas με σλόγκαν: «Be happy. Όλο ευτυχία!».
«Τα μωρά αποτελούν τον πυρήνα έμπνευσης για κάθε νέα δημιουργία των Huggies. Εδώ και 35 χρόνια η καινοτομία και η επένδυση στην τεχνογνωσία είναι αυτά που χαρακτηρίζουν το brand στα μωρομάντηλα και τις πάνες, με κατηγορίες όπως τα: Newborn για το ευαίσθητο δέρμα των νεογέννητων, Freedom+ με ενισχυμένη απορροφητικότητα, Pull Ups για την εκπαίδευση της τουαλέτας και Little Swimmers για άνεση και στο νερό», επεσήμανε η κα Μιλή.

Libero
Οι πάνες Libero ανήκουν στη σουηδική εταιρεία SCA, που ειδικεύεται στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής. Μετρούν περισσότερα από 50 χρόνια, ενώ στην κυπριακή αγορά ήρθαν το 2000. Βρίσκονται εδώ από την Argosy Trading Company.
Η σειρά αποτελείται από τις ανοικτές πάνες Comfort, τις πάνες - βρακάκι Up & Go, τις ανοικτές πάνες Comfort Night για μωρά μεγαλύτερης ηλικίας, τα Swimpants και τα μωρομάντηλα.
«Οι προωθητικές μας κινήσεις επικεντρώνονται στην ενίσχυση της εικόνας της μάρκας, στην επικοινωνία της φιλοσοφίας μας, όπως και στην προσφορά αξίας στον καταναλωτή μέσω ενεργειών στα καταστήματα.
Ο ανταγωνισμός στην κατηγορία της πάνας είναι έντονος. Νέες τεχνολογίες και καινούργια προϊόντα εμφανίζονται διαρκώς, φέρνοντας διαρκή εξέλιξη στην κατηγορία αυτή», τόνισε ο Γιώργος Πίσσης, marketing manager της Libero. Όπως είπε, γίνονται επενδύσεις στις ανάγκες των παιδιών με σεβασμό και με ποιοτικά καινοτόμα προϊόντα, τα οποία αναδεικνύουν τα ανώτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά της Libero. «Στο επίκεντρο μας είναι το παιδί από τη στιγμή της γέννησής του μέχρι τη νηπιακή του ηλικία», κατέληξε.

Δειτε Επισης

Λιανικό εμπόριο: Ελπίδες στην άμεση απασχόληση ξένων εργαζομένων-Κλειδί οι φοιτητές
Ανακοινώσεις από αρμόδια Υπουργεία αναμένει η Επ. Εσωτερικών για ενοίκια σε βιοτεχνικές ζώνες
Στο Lexus Centre Nicosia αποκαλύφθηκε το ολοκαίνουργιο Lexus LBX
Αυξημένες οι εξαγωγές σοκολάτας από Ε.Ε. σε τρίτες χώρες
Γαλακτοβιομηχανία ΑΛΑΜΠΡΑ και οι Υπεραγορές ΑΛΦΑΜΕΓΑ δίπλα στα άτομα της τρίτης ηλικίας
Δημιουργήστε ένα μικρό παράδεισο με έπιπλα εξωτερικού χώρου από την Andreotti
Η Isuzu αποκαλύπτει το πρώτο ηλεκτρικό Isuzu D-MAX
Τα διεθνούς φήμης brands που ετοιμάζεται να υποδεχθεί το My Mall Λεμεσού
Ελίνα Κυρατζή: Θέσεις κλειδιά και προοπτικές ανέλιξης για το προσωπικό μέσω της Ακαδημίας ΑΛΦΑΜΕΓΑ
Ετήσια αύξηση 7,1% στις πωλήσεις πετρελαιοειδών