Π. Φτελλέχας: Επανερχόμαστε γοργά

Κανείς δε μπορεί να γνωρίζει τι θα γίνει το 2021, αλλά εάν δεν επανέλθει το πρόβλημα του κορωνοϊού και των lockdowns, η αγορά θα συνεχίσει να ανακάμπτει ραγδαία, επισημαίνει ο Παντελής Φτελλέχας Οικονομολόγος - Διευθυντής καταστημάτων ένδυσης Terranova & Piazza Italia

Ζήτηση στα καλοκαιρινά
Όταν άρχισε το lockdown, όλοι φοβόμασταν για τα χειρότερα. Υπήρχε μια τεράστια αβεβαιότητα. Η πρώτη αγορά, που είχε ανοίξει στο εξωτερικό στον τομέα του retail, ήταν της Γερμανίας, η οποία άρχισε με μεγάλες μειώσεις στον τζίρο των καταστημάτων. Αυτό, όμως, τελικά δεν συνέβη στην Κύπρο και φαίνεται ότι η ζήτηση για τα brands, που έχουν καλοκαιρινό στοκ, είναι αρκετά καλή. Το ίδιο συμβαίνει και στην Ιταλία. Σίγουρα, όμως, έχουν χαθεί, σχεδόν, δυο ολόκληροι μήνες από τις 10 Μαρτίου μέχρι τις 5 Μαΐου και το ανοιξιάτικο στοκ δεν θα μπορέσει να διατεθεί άμεσα.

Επανερχόμαστε γοργά
Πιστεύω ότι η αγορά θα επανέλθει στα προ κορωνοϊού επίπεδα αρκετά σύντομα στον δικό μας τομέα. Σίγουρα, όμως, το δίμηνο κλείσιμο της αγοράς, η μείωση του τουρισμού και των ξένων επενδύσεων θα προκαλέσουν μείωση του ΑΕΠ, που προβλέπεται γύρω στο 6% για το 2020. Αυτό με τη σειρά του θα επηρεάσει όλους τους τομείς το τρέχον.

Κανείς δε μπορεί να γνωρίζει τι θα γίνει το 2021, αλλά εάν δεν επανέλθει το πρόβλημα του κορωνοϊού και των lockdowns, η αγορά θα συνεχίσει να ανακάμπτει ραγδαία.

Σωτήρια τα μέτρα
Τα μέτρα στήριξης των εργαζομένων, που εφάρμοσε η Κυβέρνηση, ήταν σωτήρια για τις επιχειρήσεις και τον δικό μας όμιλο. Αναμένουμε τώρα και κάποια για τα ενοίκια. Δεν έχουμε απολύσει κανένα εργαζόμενο και βλέπουμε το μέλλον με αισιοδοξία. Έχουμε ένα δυνατό ισολογισμό με καλή ρευστότητα και ο συνδυασμός αυτών των δύο είναι το αντίδοτο σε αυτές τις κρίσεις που έρχονται κάθε πέντε με 10 χρόνια.
Οι επιχειρήσεις που μόλις αναπνέουν, λόγω υπερδανεισμού και μειωμένης ρευστότητας, πολύ δύσκολα μπορούν να ξεπεράσουν τέτοιες καταστάσεις.
Και στο σημείο αυτό, θα πρέπει να επισημάνουμε πως η συγκεκριμένη κρίση έχει αναδείξει την αναγκαιότητα των διαδικτυακών πωλήσεων και γι’ αυτό μεγάλες διεθνείς εταιρείες, όπως η Amazon και η Shopify, διαπραγματεύονται χρηματιστηριακά σε τιμές πολύ πιο πάνω από εκείνες που ίσχυαν πριν από τον covid-19.

Λίγες οι ευκαιρίες
Πιστεύω ότι η κυπριακή οικονομία μπορεί να ξεπεράσει την κρίση μέσα στο 2021 ή το 2022 το αργότερο.

Εάν το ΑΕΠ κυμανθεί γύρω στο -6% τη χρονιά αυτή, ίσως το 2021 να εισέλθει σε θετικά πρόσημα με μια σημαντική αύξηση το 2022.

Στο ερώτημα που συχνά τίθεται, αν η κρίση έχει εμφανίσει ευκαιρίες πέρα από προκλήσεις, δεν θα έλεγα ότι στην Κύπρο είδαμε κάτι ιδιαίτερο. Οι περισσότερες επιχειρήσεις προσπαθούν να διατηρήσουν τη σημερινή τους θέση.
Φαίνεται ότι έχουν παρουσιαστεί κάποιες ευκαιρίες στα διεθνή χρηματιστήρια, ιδιαίτερα για όσους πιστεύουν ότι οι αρνητικές επιπτώσεις του covid-19 παγκοσμίως θα μειωθούν δραματικά το 2021.
 

Δειτε Επισης

Τα προβλήματα στην εμπορία και προώθηση των κυπριακών κρασιών στην ντόπια και ξένη αγορά
Skybags: Ποιοτική μόδα που στοιχίζει λιγότερα
Κατά παρέκκλιση και στο Υπουργικό τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Το κυκλοφοριακό χάος και οι νέοι κυκλικοί κόμβοι
Τα Beauty Line τιμούν την Ημέρα Γης με την εκστρατεία «Φτιάχνουμε μαζί έναν κόσμο ομορφότερο»
Μ. Παναγίδης: Επιβεβλημένη η τροποποίηση του κανονισμού της Ε.Ε. για την προστασία των καταναλωτών
Υπηρεσία Καταναλωτή: Στο 11,7% η διαφορά ακριβότερου από φθηνότερο καλάθι προϊόντων
Μια συλλογή από premium mixers εισέρχεται δυναμικά στην κυπριακή αγορά
Ενέργεια χωρίς ζάχαρη με τα νέα προϊόντα Monster Energy Ζero Sugar
Ανεξαρτησίας: Ο μονόδρομος, ο δύσκολος στόχος για πεζόδρομο και ο ανταγωνισμός από τα malls
Ξάνθος Σαρρής: Η αναγέννηση της ΕΥΡΗΚΑ