Το Εμπορικό Κέντρο «φάντασμα» της Πρωτεύουσας

Είναι ένα από τα πιο συμβολικά κτίρια της πρωτεύουσας. Ένα κτίριο που ξέρει καλύτερα τι σημαίνει ακμή και παρακμή. Δεν είναι άλλο από το Εμπορικό Κέντρο Ορφανίδης που δεσπόζει από τα τέλη του 20ου αιώνα  στα σύνορα των Δήμων Στροβόλου και Λάτσιων.

Ήταν η πρώτη επαφή του Κύπριου καταναλωτή με εμπορικό κέντρο. Ένα κτίριο που θα έφερνε την επανάσταση στο λιανικό εμπόριο, πριν κατεβάσει ρολά το 2013 και από τότε να αφεθεί στην φθορά του χρόνου.

Εμπορικό Κέντρο Ορφανίδης
To Εμπορικό Κέντρο ήταν δημιούργημα του επιχειρηματία Χρίστου Ορφανίδη και ανεγέρθηκε στα τέλη του 20ου αιώνα. Βρίσκεται παράλληλα της Λεωφόρου Σπύρου Κυπριανού στο Στρόβολο. Είναι τριών ορόφων (υπόγειο, ημιυπόγειο, ισόγειο, ένας όροφος) και καλύπτει συνολική έκταση 59.437 τ.μ. Διαθέτει συνολικά 1.126 θέσεις στάθμευσης από τις οποίες οι 516 θέσεις στάθμευσης βρίσκονται στο υπόγειο και οι υπόλοιπες 610 βρίσκονται στο ισόγειο του καταστήματος. Αποτελείται από 7 εμπορικούς χώρους, γραφεία, αίθουσες συνεδριάσεων και αποδυτήρια εργαζομένων.

 


Ο πρώτος όροφος του Εμπορικού Κέντρου χωριζόταν σε 2 περιοχές, μια μεγάλη μονάδα υπεραγοράς και μια περιοχή που αποτελείτο από καταστήματα και εστιατόρια. Το πάντρεμα του ψωνίσματος της οικοκυράς σε ένα μέρος όπου συνδυαζόταν αρμονικά με καταστήματα από γνωστά brands όλων των κατηγοριών με εστιατόρια και καφετέριες έκανε το Εμπορικό Κέντρο Ορφανίδης να ξεχωρίζει από τις υπόλοιπες υπεραγορές.

Ήταν μια νέα εμπειρία για το καταναλωτικό κοινό της χώρας. Ο ενθουσιασμός και η περιέργεια του καταναλωτή σε συνδυασμό με το γεγονός πως το Εμπορικό Κέντρο ήταν ο μοναδικός παίχτης στην αγορά που πρόσφερε την εμπειρία αυτή, το κατέστησε ως κέντρο του λιανικού εμπορίου.

Η Πτώση της «Αυτοκρατορίας» Ορφανίδη
Η Χρίστος Ορφανίδης έφτασε να έχει την κατοχή του 28 υπεραγορές και τρία Εμπορικά Κέντρα.  Ήταν ο απόλυτος κυρίαρχος στον τομέα του λιανεμπόριου. Εργοδοτούσε συνολικά 1.300 άτομα, ενώ από το 1999 ή εταιρεία Ορφανίδης ήταν εισηγμένη στο ΧΑΚ.

Όλα αυτά όμως έπεσαν σαν χάρτινος πύργος το 2013. Από την μια οι κακές εκτιμήσεις και τα μεγάλα ανοίγματα της εταιρείας και από την άλλη η ανοχή της Λαϊκής Τράπεζας που χρηματοδοτούσε αλόγιστα την εταιρεία σε συνδυασμό με την είσοδο νέων παικτών στην αγορά των Εμπορικών Κέντρων έφεραν το τέλος εποχής στην Εταιρεία Ορφανιδής.
 

Το χάος στο Λιανικό εμπόριο
Η Λαϊκή Τράπεζα στα τέλη του 2012 σείεται συθέμελα. Η οικονομική κρίση που αγγίζει τον Τραπεζικό τομέα αναγκάζει την τράπεζα να τραβήξει από την πρίζα την χρηματοδότηση της Εταιρείας Ορφανίδη, η οποία καταρρέει από την έλλειψη ρευστότητας. Τα χρέη της εταιρείας αγγίζουν συνολικά τα 235 εκατομμύρια ευρώ. 150  εκατομμύρια στις τράπεζες και 85 εκατομμύρια στους προμηθευτές. Ο επιχειρηματίας Χρίστος Ορφανίδης αντιμετωπίζει κατηγορίας ακάλυπτων επιταγών και καταλήγει στην φυλακή όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα.

Στην αναμονή το Εμπορικό Κέντρο
Το Εμπορικό Κέντρο ανήκει στην Τράπεζα Κύπρου η οποία μέσω της ιστοσελίδας Remu αναζητά να βρει νέο ιδιοκτήτη. Η τιμή πώλησης του ανέρχεται στα €34.000.000 και αποτελεί το μεγαλύτερο περιουσιακό στοιχείο της Τράπεζας. Κατά καιρούς υπήρξαν διάφορες φήμες για ενδιαφερομένους αγοραστές χωρίς όμως να υπάρξει ποτέ επίσημο ενδιαφέρον με το κτίριο να αφήνετε στην φθορά του χρόνου.
 

Δειτε Επισης

«Go Live» για την παράλληλη διαπραγμάτευση κυπριακών ομολόγων ΕΜΤΝ
Προσέλκυση νέων επενδυτών...«Κεφάλαιο κίνησης σε επιχειρήσεις, θα ενσωματωθούν και συγκεκριμένα κίνητρα»
Ικανοποίηση Κεραυνού για Fiscal Monitor του ΔΝΤ-«Επαναβεβαιώνεται η πολύ καλή πορεία της οικονομίας μας»
16α ΙΝ Business Awards: Ανακοινώνονται την ερχόμενη εβδομάδα οι βραβευθέντες
Ξάνθος Σαρρής: Η αναγέννηση της ΕΥΡΗΚΑ
«Μάχη» αδειοδότησης για τα δύο νέα malls στη Λεμεσό-Οι διαδικασίες που τρέχουν και ποια τα δεδομένα
Τα αιτήματα της Kition, το ξεκάθαρο μήνυμα Βαφεάδη και τι διαμηνύει η Ελεγκτική Υπηρεσία
ΔΝΤ: Η Κύπρος θα «πιάσει» νωρίτερα το όριο 60% στον δείκτη δημόσιου χρέους
Mall of Cyprus: Μέρισμα €7,5 εκατ. από τα κέρδη 2022 και 2023
Columbia Technology και Sita δημιουργούν την SmartSea-Θα παρέχει λύσεις ναυτιλιακής τεχνολογίας