Πέντε αλλαγές στο νομοσχέδιο για τα τέλη κυκλοφορίας

Διαφοροποιημένο νομοσχέδιο για τροποποίηση των τελών κυκλοφορίας των οχημάτων κατηγορίας Μ1 και Ν1 που εγγράφονται για πρώτη φορά, με πέντε αλλαγές κατατέθηκε στη Βουλή. 

Το νέο νομοσχέδιο διαμορφώθηκε μετά τη συζήτηση που έγινε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων στις 18 Ιανουαρίου του 2019, καθώς και από συναντήσεις που έγιναν με τον ΣΕΜΟ (εισαγωγείς καινούργιων οχημάτων) και τον ΠΑΣΕΑ (εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων).

Τις αλλαγές παρουσίασε ο διευθυντής του Τμήματος Οδικών Μεταφορών, Σωτήρης Κολέττας, σε κοινή συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών και Μεταφορών, τη Δευτέρα 18 Φεβρουαρίου.

Οι πέντε βασικές διαφοροποιήσεις στο νέο νομοσχέδιο είναι:
Αφαίρεση της διασύνδεσης της επιπρόσθετης χρέωσης με την ηλικία του οχήματος κατά την ημερομηνία εγγραφής του και ένταξη της παραμέτρου της εκ κατασκευής αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του (πρότυπα εκπομπών «Euro», τα οποία καθορίζει η ΕΕ).

Προβλέπεται πίνακας αντιστοιχίας με άλλα διεθνή και εθνικά πρότυπα (π.χ. ιαπωνικό πρότυπο για τις εκπομπές). Διευκρινίζεται ότι η αντιστοιχία γίνεται μόνο για σκοπούς υπολογισμού του ποσού του τέλους κυκλοφορίας.
Αφαιρέθηκε επίσης η πρόβλεψη για το μηδενικό τέλος εγγραφής και δωρεάν άδεια για πέντε χρόνια σε περίπτωση απόσυρσης άλλου παλιού οχήματος. Όπως είπε ο κ. Κολέττας, μελετάται και θα εισαχθεί πιο ελκυστικό σχέδιο για απόσυρση οχήματος.
 
Στη μεταβατική διάταξη που προβλέπεται ότι τα νέα τέλη δεν θα εφαρμόζονται σε οχήματα που βρίσκονται ήδη στην Κύπρο και δεν έχουν εγγραφεί, καθώς και σε οχήματα που έχουν ήδη φορτωθεί με προορισμό την Κύπρο, προστίθεται ακόμα μία περίοδος 30 ημερών ώστε να καλυφθούν και οχήματα που ενδεχομένως να έχουν παραγγελθεί αλλά δεν έχουν ακόμα φορτωθεί.
 
Η τελευταία τροποποίηση αφορά στον αριθμό που καταγράφεται ως μάζα εκπεμπόμενου διοξειδίου του άνθρακα C02 (συνδυασμένου κύκλου) που μετριέται με τη νέα ευρωπαϊκή μέθοδο, στον οποίο γίνεται διόρθωση για σκοπούς ίσης μεταχείρισης από το 1,4 στο 1,3.
 

Στηρίζουν αλλά με επιφυλάξεις
Όσον αφορά τις απόψεις των εμπλεκόμενων φορέων, εκπρόσωπος της ΟΕΒ τόνισε ότι η Οργάνωση στηρίζει το νομοσχέδιο, παρόλο που δεν την βρίσκει απόλυτα σύμφωνη, σημειώνοντας ότι έχει επηρεαστεί αρνητικά η αγορά αυτοκινήτων το τελευταίο εξάμηνο.

Το ΚΕΒΕ εξέφρασε επίσης τη στήριξή του στο προτεινόμενο νομοσχέδιο, διευκρινίζοντας, όμως ότι θα ήθελε να ακούσει τις απόψεις μετά τις πέντε αλλαγές που έγιναν, προκειμένου να τοποθετηθεί εκ νέου.

Από πλευράς του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων (ΣΕΜΟ) ο πρόεδρος του Συνδέσμου, Πέτρος Κρασσάς τόνισε ότι συμφωνεί με την αλλαγή στα πρότυπα εκπομπών Euro. Ωστόσο, διευκρίνισε ότι θέση του Συνδέσμου είναι ότι το περιβαλλοντικό τέλος θα έπρεπε να είναι περισσότερο αυξημένο, εξηγώντας ότι στόχος του νομοσχεδίου είναι η μείωση των ρύπων, οι οποίοι θα έπρεπε να μειωθούν από τα πιο παλιά οχήματα. «Το ζητούμενο είναι να δώσουμε τη δυνατότητα στους πολίτες να πάρουν ένα αυτοκίνητο καινούργιο με όσο το δυνατό χαμηλότερη κατανάλωση σε καύσιμα», είπε σχετικά ο κ. Κρασάς.

Εκπρόσωπος του ΠΑΣΕΑ, που εκπροσωπεί τους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων, εξέφρασε την έντονη διαφωνία του με το νομοσχέδιο, ιδιαίτερα για την επιβάρυνση 100 ευρώ που θα επιβάλλεται σε αυτοκίνητα με προδιαγραφές εκπομπών Euro 6. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Συνδέσμου, τα πρόστιμα (επιβαρύνσεις) θα έπρεπε να επιβληθούν από το πρότυπο εκπομπών Euro 5 B και κάτω, (αυτοκίνητα από τον Σεπτέμβριο του 2012 μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2014).

Η συγκεκριμένη τοποθέτηση προκάλεσε τη διαφωνία από πλευράς βουλευτών, οι οποίοι τόνισαν ότι με αυτόν τον τρόπο θα ευνοείται η κυκλοφορία στην κυπριακή αγορά παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων.

Οι Σύνδεσμοι ενοικιάσεως αυτοκινήτων ζήτησαν κίνητρα για αγορά καινούργιων οχημάτων αντί επιβάρυνση για ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων.

Ο πρόεδρος της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής, Λούκας Αριστοδήμου ανέφερε ότι χρειάζεται η λήψη πιο δραστικών μέτρων από πλευράς της κυβέρνησης για μείωση της χρήσης οχημάτων με κλασικά καύσιμα.

Την ίδια ώρα ο πρόεδρος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, Μάριος Δρουσιώτης επεσήμανε ότι ο Σύνδεσμος συμφωνεί με την περιβαλλοντική φιλοσοφία του νομοσχεδίου. Ωστόσο, όπως είπε, υπολογίζεται ότι από την προτεινόμενη νομοθεσία οι καταναλωτές θα πληρώσουν €30 εκατ. περισσότερα από ό, τι πληρώνουν σήμερα.

Δειτε Επισης

Συμφωνία σταθμός…Έπεσαν οι υπογραφές ανάμεσα σε Ελληνική και ΕΤΥΚ για τη συλλογική σύμβαση
Μια συλλογή από premium mixers εισέρχεται δυναμικά στην κυπριακή αγορά
Τράπεζα Κύπρου: Ξεκινά το πρόγραμμα επαναγοράς ιδίων μετοχών-Όλες οι πληροφορίες
Νικόδημος Δαμιανού: Απτά αποτελέσματα στον τομέα της ψηφιακής μετάβασης εντός του έτους
Ενέργεια χωρίς ζάχαρη με τα νέα προϊόντα Monster Energy Ζero Sugar
AstroBank: Προς πώληση αγροτικά τεμάχια
Με κόστος 1,2 εκατ. «ανασχηματίζει» με ηλεκτρικά τον στόλο οχημάτων του Υπουργικού η Κυβέρνηση
Το αναθεωρημένο νομοσχέδιο για το FDI screening και η δυστοκία της Κύπρου για συμμόρφωση
«Go Live» για την παράλληλη διαπραγμάτευση κυπριακών ομολόγων ΕΜΤΝ
Προσέλκυση νέων επενδυτών...«Κεφάλαιο κίνησης σε επιχειρήσεις, θα ενσωματωθούν και συγκεκριμένα κίνητρα»