Άλλοι θα εξαφανιστούν κι άλλοι θα διαπρέψουν

  18/05/2018 11:46
Άλλοι θα εξαφανιστούν κι άλλοι θα διαπρέψουν

Άλλοι θα εξαφανιστούν κι άλλοι θα διαπρέψουν

  18/05/2018 11:46
Όσοι ακολουθούν αποκλειστικά το παραδοσιακό μοντέλο διαφήμισης θα εξαφανιστούν όπως οι δεινόσαυροι, σημείωσε με έμφαση ο πρόεδρος του Συνδέσμου Διαφήμισης & Επικοινωνίας, Στέλιος Αναστασιάδης, θέλοντας να τονίσει την αβεβαιότητα που χαρακτηρίζει τον χώρο και ειδικά στις περιπτώσεις όπου οι επαγγελματίες δεν προσαρμόζονται με όσα πάνε κι έρχονται. Ποιοι θα παραμείνουν; Εκείνοι, ασφαλώς, που θα έχουν πάρει εγκαίρως τα μηνύματα των καιρών.

«Λόγω των συνεχών κοινωνικών, οικονομικών και τεχνολογικών εξελίξεων το μέλλον είναι γεμάτο αβεβαιότητα τόσο στην Κύπρο όσο και στον υπόλοιπο κόσμο», ανέφερε ο κ. Αναστασιάδης μιλώντας για τον τομέα της διαφήμισης σήμερα.

Το τοπίο είναι ρευστό λόγω των συνεχών εξελίξεων και της κατάστασης που δημιουργήθηκε πριν από πέντε ακριβώς χρόνια. «Ο τομέας της διαφήμισης δεν αποτελεί εξαίρεση. Αυτές οι συνεχείς μεταβολές, που στην Κύπρο εκδηλώθηκαν με ιδιαίτερα έντονο τρόπο την άνοιξη του 2013, έχουν ως αποτέλεσμα τη διατήρηση του ρευστού τοπίου στον κλάδο μας», επεσήμανε. Και πρόσθεσε: «Στη δική μας περίπτωση η αβεβαιότητα είναι ιδιαίτερα έκδηλη, αφού, ως διαφημιστικές εταιρείες, έχουμε αυξημένες πρόσθετες υποχρεώσεις, λόγω της πληθώρας των νέων πλατφόρμων επικοινωνίας, αλλά και του μειωμένου εισοδήματος. Όσοι, λοιπόν, ακολουθούν αποκλειστικά το παραδοσιακό μοντέλο διαφήμισης, χωρίς να συμβαδίζουν με τις τελευταίες εξελίξεις, θα εξαφανιστούν όπως οι δεινόσαυροι».

Πώς θα χαρακτηρίζατε τη συνεργασία σας με τους διαφημιζόμενους; Λειτουργεί, τελικά, το μοντέλο της αυτορρύθμισης και ποια προβλήματα συναντάμε στον κλάδο; 
Η νέα τάξη πραγμάτων και η παγκόσμια οικονομική κρίση έχουν επηρεάσει τις σχέσεις διαφημιστών -διαφημιζομένων. Οι μεν προσπαθούμε να προσφέρουμε τις πιο δημιουργικές λύσεις που μπορούμε, ενώ αρκετοί διαφημιζόμενοι επιζητούν την πιο φθηνή και γρήγορη επικοινωνιακή ιδέα, λόγω της οικονομικής αβεβαιότητας. Ως αποτέλεσμα, διαφημιστές και διαφημιζόμενοι έχουν, συχνά, διαφορετική προσέγγιση στα πράγματα, έτσι επηρεάζεται η αποτελεσματικότητα της δουλειάς μας. Αυτό, όμως, είναι ένα παραδοσιακό χαρακτηριστικό της σχέσης των δύο πλευρών. Αυτό που έχει σημασία είναι ότι και οι δύο έχουμε έναν κοινό στόχο˙ την επιτυχία του brand.

Την ίδια ώρα, εδώ και χρόνια, υπάρχει αυτορρύθμιση στον τομέα μας από τον Φορέα Ελέγχου Διαφήμισης (ΦΕΔ), που λειτουργεί με βάση ευρωπαϊκά πρότυπα. Ο φορέας, που δημιουργήθηκε και με τη στήριξη του ΣΔΕΚ, έχει ως αποστολή τον έλεγχο του περιεχομένου των διαφημίσεων που προβάλλονται στην Κύπρο, ώστε να διασφαλίζεται η νομιμότητα και η εντιμότητά τους.

Τάσεις εντός κι εκτός Κύπρου
Θα λέγατε ότι η digital διαφήμιση αποτελεί τη νέα τάση;

Ναι, αυτό ισχύει. Η ψηφιακή διαφήμιση έχει σημειώσει αλματώδη άνοδο τα τελευταία χρόνια και ως αποτέλεσμα μπορούμε, με κάθε βεβαιότητα, να την αποκαλούμε τάση. Ψηφιακή, όμως, δεν είναι μόνο η διαφήμιση στο Facebook, όπως πολλοί πιστεύουν. Σ’ αυτή περιλαμβάνονται όλες οι πλατφόρμες του social media marketing, το e-mail marketing, το SEO/SEM, καθώς και οι ενέργειες BTL, όπως εκδηλώσεις και άλλα.
 
Η πραγματική τάση, δηλαδή, είναι η στροφή από τα παραδοσιακά ΜΜΕ προς τα νέα. Θα έλεγα, όμως, πως η πιο σημαντική τάση της εποχής μας είναι το adaptability. Το να μπορείς να προσαρμόζεις, δηλαδή, το μήνυμά σου ανάλογα με το εκάστοτε Μέσο (optimization). Πρέπει να ξέρεις πως μια τηλεοπτική διαφήμιση δεν μπορεί να τρέξει ως έχει στο Facebook ή πως μια έντυπη καταχώρηση δεν μπορεί να αποδώσει ως έχει στο Instagram.

Ποιες τάσεις επικρατούν στο εξωτερικό και ποιες στην Κύπρο σε ό,τι αφορά την κατανομή των κονδυλίων στα ΜΜΕ;
Στο εξωτερικό, η τάση που επικρατεί είναι η στροφή στις ψηφιακές μορφές και τεχνικές διαφήμισης, καθώς και σε άλλα μη παραδοσιακά είδη επικοινωνίας. Παράλληλα παρατηρείται μεγάλη μείωση στα χρήματα που δαπανούνται σε τηλεόραση, περιοδικά και άλλα παραδοσιακά ΜΜΕ. Στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, μάλιστα, σημειώνεται αυξημένη δαπάνη σε in-store promotions, σε δραστηριότητες, δηλαδή, που πραγματοποιούνται μέσα στα καταστήματα, για να βελτιώσουν την εμπειρία των καταναλωτών. Αντίστοιχη είναι η αύξηση και σε άλλες BTL δραστηριότητες. Να σας πω μόνο πως οι διαφημιστικές δαπάνες τέτοιων προωθητικών τεχνικών είναι τέσσερις φορές πιο υψηλές σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες μορφές διαφήμισης. Στην Κύπρο, προς το παρόν, τα πράγματα είναι διαφορετικά, αφού η τηλεόραση, το ραδιόφωνο και άλλα είδη παραδοσιακής διαφήμισης παραμένουν ακόμα δημοφιλή και στην κορυφή των προτιμήσεων.

Πάνω και κάτω δαπάνες
Παρατηρήσαμε πως το 2017 αυξήθηκαν τα διαφημιστικά spots στην τηλεόραση. Υπήρξε ανάλογη αύξηση και στα άλλα ΜΜΕ καθώς και άνοδος της διαφημιστικής δαπάνης;

Την περσινή χρονιά παρατηρήθηκε, όντως, μικρή αύξηση στην τηλεοπτική δαπάνη. Αυτό συνδέεται με τη μικρή αλλά σταθερή ανάκαμψη του τομέα μας και με τη μεγάλη επικράτηση των παραδοσιακών ΜΜΕ στην κυπριακή οικογένεια. Πολλές από τις παραδοσιακές πλατφόρμες επικοινωνίας είναι ακόμα ιδιαίτερα δημοφιλείς. Ως αποτέλεσμα, η τηλεοπτική και η ραδιοφωνική δαπάνη παραμένουν σε πολύ υψηλά επίπεδα. Αντιθέτως, λόγω των τεχνολογικών εξελίξεων, παρατηρείται σημαντική μείωση των διαφημιστικών δαπανών στα έντυπα.         
                                                                                
Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζει σήμερα ο κλάδος της επικοινωνίας;
Η μεγαλύτερη πρόκληση, που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε διαχρονικά και τώρα πιο πολύ μετά την οικονομική κρίση, είναι το να διατηρούμε το κόστος χαμηλό, αλλά το επίπεδο της δουλειάς μας υψηλό. Αυτή η πρόκληση είναι ακόμα πιο έντονη σήμερα, με τους πελάτες να ζητούν χαμηλό κόστος, χαμηλές χρεώσεις και χαμηλούς διαφημιστικούς προϋπολογισμούς. Ένα άλλο θέμα, που πρέπει να αντιμετωπίσουμε, είναι οι συνεχείς διαφημιστικοί διαγωνισμοί (pitches). Αρκετοί θέλουν νέο διαφημιστικό γραφείο σχεδόν κάθε χρόνο. Ο κύριος λόγος, για τον οποίο συμβαίνει αυτό, είναι η εμμονή πολλών διαφημιζομένων με την αναζήτηση ολοένα και πιο φθηνών υπηρεσιών, ενώ η ιστορία έχει δείξει ότι η καλύτερη δουλειά βγαίνει μετά από χρόνια συνεργασίας.

Όλο και πιο πολλές οι απαιτήσεις
Σήμερα ο καταναλωτής είναι πλήρως ενημερωμένος, απαιτεί ειλικρίνεια και πρωτοτυπία. Το γεγονός αυτό κάνει τον ρόλο σας ακόμα πιο απαιτητικό;

Όντως, οι σημερινοί καταναλωτές είναι πιο ενημερωμένοι από ποτέ. Ξέρουν τα πάντα για το προϊόν σου, προτού χρειαστεί να τους το πεις εσύ μέσα από τη διαφήμιση. Γι’ αυτό, ο ρόλος μας είναι πιο απαιτητικός. Πρέπει να δείξουμε στους καταναλωτές ότι τα brands ασπάζονται τις ίδιες αρχές και αξίες με αυτούς, ότι λειτουργούν με υπευθυνότητα σε διάφορους τομείς, όπως για παράδειγμα, το περιβάλλον ή τα ανθρώπινα δικαιώματα. Πρέπει να αποδείξουμε ότι οι μάρκες που αγαπούν εξελίσσονται και συμβαδίζουν με τις τάσεις της εποχής και πως παραμένουν αυθεντικές στο πλευρό των καταναλωτών.

Ποιοι οι στόχοι του ΣΔΕΚ και πόσα μέλη έχει σήμερα;
Οι στόχοι του ΣΔΕΚ, που αποτελείται από 25 μέλη, κινούνται σε διάφορα επίπεδα και κατευθύνσεις. Αρχικά, αποστολή μας είναι να διατηρήσουμε και να ανεβάσουμε την ποιότητα της δουλειάς μας. Για τον λόγο αυτό δουλεύουμε για την πραγματοποίηση και την καθιέρωση ενός κυπριακού διαγωνισμού διαφήμισης, των Carob Awards. Πιστεύουμε ότι ένας τέτοιος διαγωνισμός θα λειτουργήσει ως ένα σημαντικό κίνητρο για τους διαφημιζομένους, προκειμένου να επιζητούν τις πιο δημιουργικές λύσεις. Ταυτόχρονα θα αποτελεί σημαντική επιβράβευση για εμάς, ενώ θα ανεβάσει πολύ το επίπεδο της δουλειάς μας.

Επιπρόσθετα, στόχος μας είναι η αναβάθμιση του status του διαφημιστικού τομέα της Κύπρου. Είναι γεγονός ότι η χώρα μας βασίζεται στην τριτογενή οικονομία, αυτή των υπηρεσιών. Είναι, ταυτόχρονα, γεγονός ότι το πώς βλέπει ο κόσμος τις υπηρεσίες διαφήμισης απέχει κατά πολύ από τη σοβαρότητα με την οποία αντικρίζει εκείνες που προσφέρει, για παράδειγμα, ένας λογιστικός ή ελεγκτικός οίκος. Στόχος μας είναι η διαρκής επιμόρφωση των υπαλλήλων των διαφημιστικών εταιρειών μέσω της πραγματοποίησης σεμιναρίων και άλλων επιμορφωτικών εκδηλώσεων. Θα ήθελα, τέλος, να διευκρινίσω ότι υπάρχουν και άλλοι στόχοι εξίσου σημαντικοί, αλλά πιστεύω πως όταν επιλυθούν οι τρεις κύριοι σκοποί που ανέφερα, θα μπορέσουν να διευθετηθούν αρκετά πιο εύκολα τα υπόλοιπα θέματα του ΣΔΕΚ. 
 
Πίσω στην αρχή της σελίδας