Όλη η Κύπρος σε ένα κλικ

Μαρία Μιχαήλ  02/05/2022 17:26
Όλη η Κύπρος σε ένα κλικ

Όλη η Κύπρος σε ένα κλικ

Μαρία Μιχαήλ  02/05/2022 17:26

Η ψηφιακή μετάβαση, στους περισσότερους τομείς, έχει αρχίσει για τα καλά και στην Κύπρο. Κι ας καθυστέρησε. Ο Κυριάκος Κόκκινος, Υφυπουργός Έρευνας, Καινοτομίας και Ψηφιακής Πολιτικής, δηλώνει πως επίκεντρο των πολιτικών του υφυπουργείου του είναι ο πολίτης και μιλά για την πύλη gov.cy, μια από τις σημαντικότερες digital μεταρρυθμίσεις, που με την έναρξη της λειτουργίας της, θα αναβαθμίσει τις ζωές των πολιτών.

Κύριε Κόκκινε, εδώ κι ένα χρόνο, αναμένουμε την εφαρμογή της ψηφιακής πύλης gov.cy. Ποια η βασική φιλοσοφία της;

Η ανάπτυξη της πύλης gov.cy αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μεταρρυθμιστικά έργα του υφυπουργείου, με άμεσο αντίκτυπο στην καθημερινότητα των πολιτών. Με περιεχόμενο και λειτουργίες που θα εμπλουτίζονται και θα αναβαθμίζονται συνεχώς, στόχος μας είναι όπως το gov.cy αποτελέσει το ένα και μοναδικό σημείο επαφής πολιτών και επιχειρήσεων με το δημόσιο τόσο για ηλεκτρονικές συναλλαγές όσο και για πληροφόρηση.      

Ποιο είναι το τελικό χρονοδιάγραμμα έναρξης και τι θα περιλαμβάνει η πύλη;

Σε αρχικό στάδιο, θα τεθεί σε λειτουργία εντός Μαΐου, ενσωματώνοντας, περίπου, 300 ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες - που θα παρουσιάζονται με βάση τα γεγονότα ζωής ή επιχειρηματικής δραστηριότητας -, ενώ συνεχώς θα προστίθενται νέες, που θα αναπτύσσονται με ευέλικτη, πολιτοκεντρική μεθοδολογία, στο πλαίσιο του έργου του Digital Services Factory και με την ενεργή συμβολή του ιδιωτικού τομέα. Παράλληλα, αρχίζει ο ανασχεδιασμός όλων των κυβερνητικών ιστοσελίδων - οι οποίες επίσης θα ενταχθούν στην πύλη gov.cy-, στη βάση μίας ενιαίας ταυτότητας, με σύγχρονη αισθητική και λειτουργική προσέγγιση. Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, το μέγεθος της προσπάθειας αλλά και της σημασίας του έργου αυτού, τα αποτελέσματα του οποίου, είμαι βέβαιος πως θα γίνουν αισθητά από την πρώτη κιόλας μέρα.

Είστε ικανοποιημένος από τα μέχρι σήμερα αποτελέσματα της ενιαίας πολιτικής ψηφιακού μετασχηματισμού;

Θεωρώ πως ο αντίκτυπος των μέχρι στιγμής δράσεών μας έχει ήδη αγγίξει την κοινωνία. Το αίσθημα ικανοποίησης που εισπράττουμε από τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, αλλά και τους δημόσιους οργανισμούς και στελέχη, μας γεμίζει τόσο με υπερηφάνεια όσο και με αισιοδοξία για το μέλλον. Ένα μέλλον στο οποίο η Κύπρος μας θα έχει εξελιχθεί σε ένα σύγχρονο, ψηφιακό κράτος, που θα εξυπηρετεί, θα ενδυναμώνει και θα στηρίζει τον πολίτη σε όλο το φάσμα των κοινωνικοοικονομικών του δραστηριοτήτων. Έχουν ήδη γίνει σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση και αυτά είναι μόνο η αρχή. Συνεχίζουμε με προσήλωση και αποφασιστικότητα, κτίζοντας ένα σταθερό οικοδόμημα, την Κύπρο του αύριο. Μια Κύπρο ακμάζουσα και ευημερούσα, που θα μπορεί να ανταποκριθεί στις αυξανόμενες προκλήσεις και να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητά της σε ένα εξαιρετικά μεταβαλλόμενο και ασταθές διεθνές περιβάλλον. 

Μετά από δύο και πλέον χρόνια πανδημίας, προστίθεται ο πόλεμος στην Ουκρανία. Μπορεί να βοηθήσει η ψηφιοποίηση των διαδικασιών στην ανάκαμψη της οικονομίας σε εθνικό και παγκόσμιο επίπεδο;

Ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει προσθέσει ακόμη μία πρόκληση για την παγκόσμια οικονομία, εντείνοντας το κλίμα αβεβαιότητας και αστάθειας που επικρατούσε ήδη λόγω πανδημίας και δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο τις προσπάθειες για γρήγορη επιστροφή σε ρυθμούς ανάπτυξης. Εντούτοις, είναι καθολικά αποδεκτό πως ο ψηφιακός μετασχηματισμός αποτελεί θεμελιώδες εργαλείο βιωσιμότητας και ανθεκτικότητας εν μέσω οποιασδήποτε κρίσης. Εργαλείο για μία ισχυρότερη οικονομία, κοινωνική δικαιοσύνη και τόνωση της απασχόλησης. Εργαλείο διευκόλυνσης και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών, αλλά και παράγοντας ανταγωνιστικότητας, διευκόλυνσης του επιχειρείν και προσέλκυσης επενδύσεων. Πυλώνας προώθησης της πράσινης μετάβασης και προστασίας της υγείας, ειδικότερα εν μέσω παγκόσμιων κρίσεων. Εξού και η έμφαση που αποδίδεται στο εγχείρημα αυτό σε ευρωπαϊκό επίπεδο και η οποία δεν έχει μειωθεί, αλλά μάλλον ενισχύθηκε ως παράγοντας αντιμετώπισης της δύσκολης αυτής κατάστασης.

Με την ψηφιοποίηση αρκετών υπηρεσιών, ειδικά του δημοσίου, μειώθηκε σε κάποιο βαθμό η γραφειοκρατία. Ποιες υπηρεσίες πέτυχαν ήδη πλήρη ψηφιοποίηση;

Στον τομέα της ψηφιοποίησης και ευρύτερα της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης έχουν ήδη γίνει και γίνονται πολλά. Τόσο για τον εκσυγχρονισμό της εσωτερικής λειτουργίας της κρατικής μηχανής, όσο και για τη βελτίωση της εξυπηρέτησης πολιτών και επιχειρήσεων. Με πολλές νέες υπηρεσίες στα σκαριά, όπως επίδομα ασθενείας, ανεργίας και τοκετού, και με την εγκατάσταση σύγχρονων πληροφοριακών συστημάτων σε υπηρεσίες, όπως οι Κοινωνικές Ασφαλίσεις, ο Έφορος Εταιρειών, το Κτηματολόγιο, το Τμήμα Φορολογίας και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, επιτυγχάνεται τόσο η αύξηση της παραγωγικότητας, η εξοικονόμηση και η καλύτερη αξιοποίηση πόρων του δημοσίου όσο και η παροχή ταχύτερης και αποτελεσματικότερης εξυπηρέτησης σε πολίτες και επιχειρήσεις. Το σύστημα Ιππόδαμος της Πολεοδομίας αποτελεί τρανό παράδειγμα μίας ολοκληρωμένης μεταρρύθμισης σε μία υπηρεσία ζωτικής σημασίας και το οποίο βεβαίως εμπλουτίζεται συνεχώς με νέες υπηρεσίες.

Τι γίνεται με τους πολίτες οι οποίοι δεν συμμετέχουν στην ψηφιακή επανάσταση;

Επίκεντρο των πολιτικών μας είναι οι πολίτες, γι’ αυτό και υλοποιούμε λύσεις, που ανταποκρίνονται στις πραγματικές τους ανάγκες, αναβαθμίζουν και διευκολύνουν την καθημερινότητά τους. Υπάρχει, βέβαια, και η πρόκληση της ανταπόκρισης της κοινωνίας στην ψηφιακή επανάσταση και η ανάγκη διασφάλισης της ενεργούς συμμετοχής όλων ανεξαιρέτως των πολιτών στην ψηφιακή οικονομία και κοινωνία του μέλλοντος. Ως Υφυπουργείο αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στην ενίσχυση της ψηφιακής ικανότητας των πολιτών, τόσο του εργατικού μας δυναμικού, των νέων, των ατόμων τρίτης ηλικίας όσο και των κατοίκων σε απομακρυσμένες περιοχές. Ορόσημο στην πορεία αυτή αποτελεί το έργο της Ψηφιακής Ακαδημίας, μίας νέας πλατφόρμας η οποία θα παρέχει στους πολίτες την ευκαιρία να ενημερωθούν για τη διαθεσιμότητα εκπαιδευτικών προγραμμάτων αλλά και να παρακολουθήσουν με ευκολία και στον δικό τους χρόνο τα μαθήματα που ταιριάζουν στις ανάγκες, στα ενδιαφέροντα και στο επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων του καθενός.

Ποια είναι η μεγαλύτερη πρόκληση σε θέματα τεχνολογίας για τις κυπριακές εταιρείες;

Οι επιχειρήσεις μας προχωρούν ήδη δυναμικά προς την ψηφιακή εποχή, έχοντας κάνει σημαντικά βήματα ως προς την αφομοίωση νέων τεχνολογιών και καινοτομιών και την υιοθέτηση νέων, πιο ευέλικτων λειτουργικών μοντέλων.

Στόχοι δύσκολοι, που προϋποθέτουν δέσμευση και αποφασιστικότητα σε όλα τα επίπεδα, ριζικές και τολμηρές αλλαγές σε υποδομές, συστήματα και υπηρεσίες, καθώς και σημαντική οικονομική επένδυση.

Με ποιους τρόπους παρέχει το υφυπουργείο στήριξη προς τις επιχειρήσεις, για να ψηφιοποιήσουν τις λειτουργίες τους;

Ως πολιτεία, έχουμε καθήκον να παρέχουμε στις επιχειρήσεις χρήσιμα εργαλεία, που θα διευκολύνουν αλλά και θα ωθήσουν την ενίσχυση της ψηφιακής τους ωριμότητας. Αυτό το προωθούμε επενδύοντας στον πλήρη εκσυγχρονισμό και την ψηφιοποίηση της δημόσιας διοίκησης και των υπηρεσιών που προσφέρουμε και υιοθετώντας δομικά εργαλεία διευκόλυνσης του επιχειρείν, όπως η ηλεκτρονική ταυτότητα και οι μηχανισμοί ηλεκτρονικών πληρωμών. Στηρίζουμε έμπρακτα την καινοτομία µέσω κινήτρων και χρηματοδοτικών εργαλείων, όπως τα νέα σχέδια χορηγιών για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, την ενίσχυση δραστηριοτήτων έρευνας και ανάπτυξης και την ενθάρρυνση στροφής σε πράσινες, κυκλικές πρακτικές. Με την κατάλληλη στήριξη πιστεύουμε πως το οικοσύστημα της χώρας μας θα επιτύχει υψηλό επίπεδο ψηφιακής έντασης, χωρίς κανένας να μείνει στο περιθώριο.

Η κάθοδος διεθνών εταιρειών τεχνολογίας συμβάλλει θετικά για την ψηφιοποίηση της Κύπρου;

Βεβαίως, γι’ αυτό και η καθιέρωση της Κύπρου ως κέντρου επιστημών, τεχνολογίας και νεοφυών επιχειρήσεων βρισκόταν εξ αρχής υψηλά στις προτεραιότητες του υφυπουργείου αλλά και της Κυβέρνησης ευρύτερα. Η υποστήριξη των υφιστάμενων επενδυτών και η προσέλκυση νέων, διεθνούς εμβέλειας εταιρειών, μπορεί όχι μόνο να επιταχύνει τον ψηφιακό μετασχηματισμό μέσω της αλληλεπίδρασης με το εγχώριο οικοσύστημα, αλλά και να στηρίξει την αναπτυξιακή πορεία της χώρας, αυξάνοντας τη ζήτηση σε προϊόντα και υπηρεσίες, δημιουργώντας νέες, ποιοτικές θέσεις εργασίας και ενισχύοντας τη θέση της χώρας στον παγκόσμιο επενδυτικό χάρτη. Η Κύπρος ήδη χαίρει της εμπιστοσύνης εταιρειών τεχνολογίας που δραστηριοποιούνται περιφερειακά. Μπορούμε και πρέπει να κτίσουμε σε αυτό για ακόμη μεγαλύτερες επιτυχίες, εμπλουτίζοντας συνεχώς την πρόταση της χώρας μας και προωθώντας τις κατάλληλες εκείνες μεταρρυθμίσεις, που θα την καθιστούν ακόμη πιο ελκυστική και ανταγωνιστική.

DigitalCyprus intro

RELATED ARTICLES

Πίσω στην αρχή της σελίδας