Η ΚΥΠΡΙΑΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ & ΟΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΤΗΣ
Δώρα Πάμπουλου 11:31 - 04 Μαρτίου 2024
Σε μια εποχή όπου η ψηφιοποίηση και η ανέπαφη εξυπηρέτηση κυριαρχούν, η ασφαλιστική βιομηχανία επιδιώκει να εξισορροπήσει την τεχνολογική πρόοδο με τη διατήρηση της ανθρωποκεντρικής προσέγγισης που τη χαρακτηρίζει. Την ίδια ώρα, ο κλάδος βρίσκεται αντιμέτωπος με προκλήσεις οι οποίες επηρεάζουν σημαντικά τις ασφαλιστικές επενδύσεις αλλά και με νέες τάσεις στις οποίες θα πρέπει να ανταποκριθεί. Η διασφάλιση του μέλλοντός του απαιτεί τη συνεργασία όλων των σχετικών φορέων δηλώνει ο γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών Κύπρου (ΣΑΕΚ), Ανδρέας Αθανασίαδης.
Πώς αξιολογείτε την τρέχουσα κατάσταση του ασφαλιστικού τομέα στην Κύπρο;
Ο ασφαλιστικός τομέας στην Κύπρο συνέχισε μέσα στο 2023 την ανοδική του πορεία και έχουμε την πεποίθηση ότι το τρέχον έτος δεν θα είναι διαφορετικό. Η ασφαλιστική βιομηχανία παρουσιάζει μια σταθερή συνέπεια, την οποία ανταποδίδουν οι πολίτες με αύξηση στον κύκλο εργασιών, κάτι που έγινε τόσο κατά την περίοδο της πανδημίας όσο και μετά. Βλέπουμε το 2024 σαν μια ακόμα ευκαιρία να αναπτυχθούμε, να ωριμάσουμε κι άλλο και ο κλάδος μας να πετύχει τους στόχους του.
Ποιες είναι οι προκλήσεις με τις οποίες βρίσκεται αντιμέτωπος ο κλάδος σας;
Οι προκλήσεις αυτή τη χρονιά παραμένουν πολλές λόγω της παγκόσμιας οικονομικής αστάθειας, των πολέμων στη Ουκρανία αλλά και το γειτονικό Ισραήλ και των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα λόγω της έκρυθμης κατάστασης στο Σουέζ, ενώ τα σκαμπανεβάσματα στις αγορές επηρεάζουν σημαντικά τις ασφαλιστικές επενδύσεις. Για να καταφέρουμε να πετύχουμε και φέτος τους στόχους μας, είμαστε υποχρεωμένοι να συνεχίσουμε να ακολουθούμε το μονοπάτι της συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων της ασφάλισης, της πολιτείας και της κοινωνίας.
Ποια είδη ασφαλιστικών συμβολαίων κυριαρχούν σήμερα και ποιες οι τάσεις του κλάδου;
Προφανώς ο τομέας των μηχανοκινήτων, ως ένας υποχρεωτικός κλάδος ασφάλισης, παραμένει στο ψηλότερο σκαλί. Ο κλάδος ζωής καθώς και το συνταξιοδοτικό σημειώνουν σημαντική αύξηση, ενώ εκτιμώ ότι τα επόμενα χρόνια θα δούμε αξιόλογη άνοδο στους κλάδους ασφάλισης που σχετίζονται με την περιουσία. Κι αυτό γιατί τα ακραία καιρικά φαινόμενα, που προκαλεί η κλιματική αλλαγή, αυξάνουν κατακόρυφα τους κινδύνους για καταστροφές. Ακόμα, στο εξωτερικό ο κλάδος της κυβερνοασφάλισης (cyber Insurance) σημειώνει σημαντική άνοδο, κάτι το οποίο δεν θα αργήσει να φανεί και στην Κύπρο.
Έχει επηρεαστεί η ασφάλιση στον κλάδο της υγείας με τη λειτουργία του ΓεΣΥ;
Ο κλάδος υγείας παρουσιάζει μια αξιοπρόσεκτη πορεία. Μετά την έναρξη των εισφορών από τους εργοδότες και εργαζόμενους προς το ΓεΣΥ πολλοί εργοδότες ακύρωσαν τα ομαδικά συμβόλαια υγείας για να εξοικονομήσουν χρήματα. Αυτό μείωσε τον αριθμό των ασφαλισμένων ατόμων προσωρινά, όμως το 2023 ο αριθμός τους άρχισε και πάλι να αυξάνεται.
Ποιος ο αριθμός των πολιτών που επιλέγει να διαθέτει ιδιωτική ασφάλιση υγείας σήμερα και σε τι μεταφράζεται αυτό;
Με βάση τα τελευταία στοιχεία που έχουμε, περισσότεροι από 250.000 συμπολίτες μας διαθέτουν ιδιωτική ασφάλιση στον κλάδο υγείας και ο αριθμός αυτός αυξάνεται συνεχώς. Αυτό αποδεικνύει κάτι που λέγαμε πάντοτε. Πως η ιδιωτική ασφάλιση αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της υγείας σε ένα κράτος, ανεξάρτητα από τη λειτουργία ενός κρατικού συστήματος υγείας.
Στην περίπτωση της Κύπρου, η παρουσία τις ιδιωτικής ασφάλισης και της ιδιωτικής ιατρικής αποφορτίζει το κρατικό σύστημα και διατηρεί ένα υγιές ανταγωνιστικό μοντέλο, το οποίο διατηρεί χαμηλό το κόστος και ωφελεί τον πολίτη. Με την εισαγωγή του ΓεΣΥ οι εταιρείες δημιούργησαν νέα προϊόντα που συμπληρώνουν και εμπλουτίζουν την κρατική ασφάλιση. Με δυναμικές και προνοητικές ηγεσίες οι ασφαλιστικές καταφέρνουν να βρίσκονται ένα βήμα μπροστά από τις εξελίξεις.
Στην ψηφιακή εποχή προωθείται η ανέπαφη εξυπηρέτηση. Πόσο αυτή επηρεάζει την ασφαλιστική βιομηχανία, της οποίας η φύση είναι ανθρωποκεντρική;
Είναι γεγονός ότι η ασφάλιση αποτελεί μια από τις πιο ανθρωποκεντρικές βιομηχανίες. Ο ασφαλιστής διαχρονικά είναι το άτομο εμπιστοσύνης στο οποίο παρέχονται σημαντικές προσωπικές πληροφορίες, ώστε να προτείνει τις σωστές καλύψεις μέσα στις οικονομικές δυνατότητες του πελάτη. Είναι επίσης ένα από τα πρώτα άτομα στα οποία θα στραφεί ο ασφαλισμένος μετά από μια ασθένεια ή ζημιά, ώστε να λάβει αποζημίωση που θα ανακουφίσει τον πόνο του. Η ανέπαφη εξυπηρέτηση δεν ταυτίζεται κατ’ ανάγκη με την ανώνυμη, την οποία όλοι γνωρίσαμε αγοράζοντας προϊόντα από το διαδίκτυο. Στη δική μας περίπτωση αποτελεί ένα χρήσιμο εργαλείο το οποίο βελτιώνει τον τρόπο εξυπηρέτησης, εξοικονομώντας πολύτιμο χρόνο.
Πώς προσαρμόζεται ο κλάδος σε αυτήν την εξέλιξη;
Οι ασφαλιστικές εταιρείες την περίοδο της πανδημίας εκτέλεσαν χιλιάδες συναλλαγές και πλήρωσαν εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε απαιτήσεις, ενώ βρίσκονταν σε ισχύ μέτρα απαγόρευσης της κυκλοφορίας. Αυτό εκτιμήθηκε από τους πολίτες οι οποίοι ζήτησαν ακόμα περισσότερες καλύψεις, αυξάνοντας τον κύκλο εργασιών της ασφαλιστικής βιομηχανίας σε μια περίοδο που η οικονομική δραστηριότητα βρισκόταν σε πολύ χαμηλά επίπεδα.
Η ανέπαφη εξυπηρέτηση κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια αλλά την ίδια ώρα δεν μπορεί να αντικαταστήσει σε όλες τις περιπτώσεις την ανθρώπινη επαφή, που αποτελεί θεμελιώδη πυλώνα της ασφαλιστικής αγοράς.