EMBRACING DIGITAL CHANGE

Στον ταχύτατα μεταβαλλόμενο κόσμο των χρηματοοικονομικών υπηρεσιών η ψηφιοποίηση των πληρωμών αποτελεί θεμελιώδη εξέλιξη που αλλάζει τον τρόπο με τον οποίο οι τράπεζες και οι πελάτες αλληλεπιδρούν. Ο Μάριος Νικολάου, ειδικός για θέματα πληρωμών και τραπεζικών εργασιών στον Σύνδεσμο Τραπεζών Κύπρου και μέλος του ΔΣ του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Πληρωμών στις Βρυξέλλες, επισημαίνει πως οι ηλεκτρονικές πληρωμές προσφέρουν πληθώρα πλεονεκτημάτων για το κοινό και τις τράπεζες, οι οποίες βρίσκονται ενώπιον νέων και καινοτόμων στρατηγικών.

Η ψηφιοποίηση των τραπεζικών υπηρεσιών μας φέρνει συνεχώς ενώπιον νέων δεδομένων. Ποια είναι τα μεγαλύτερα οφέλη που προκύπτουν για τις τράπεζες;

Είναι κοινώς αποδεκτό πως η ψηφιοποίηση των πλείστων τραπεζικών υπηρεσιών αποτελεί μονόδρομο, αφού η χρήση τους θεωρείται win-win situation τόσο για τις τράπεζες όσο και τους πελάτες. Τα οφέλη για τις τράπεζες περιλαμβάνουν μείωση των λειτουργικών εξόδων, αφού η ψηφιοποίηση μειώνει την ανάγκη των πελατών για επισκέψεις στα καταστήματα, με ταυτόχρονη αύξηση της αποτελεσματικότητας, καθώς οι τράπεζες μπορούν να επεξεργάζονται περισσότερες συναλλαγές με λιγότερους πόρους και σε πολύ συντομότερο χρόνο. Επίσης, στα οφέλη θα πρέπει να προστεθεί η βελτίωση της ανταγωνιστικότητας και της εμπειρίας του πελάτη μέσω εξατομικευμένων λύσεων. Την ίδια ώρα είμαστε σε θέση να μιλάμε για μείωση των κινδύνων, αφού οι τράπεζες μπορούν να εντοπίζουν ύποπτες συναλλαγές σε πραγματικό χρόνο και να λαμβάνουν άμεσα μέτρα για την προστασία τόσο των ιδίων όσο και των πελατών τους.

Αντίστοιχα, ποια είναι τα οφέλη για τους πελάτες από τις ηλεκτρονικές πληρωμές;

Τα μεγαλύτερα οφέλη για τους πελάτες είναι η ταχύτητα, η ευκολία και η διαθεσιμότητα συναλλαγών 24/7 με μεγαλύτερη ασφάλεια σε σύγκριση με τις παραδοσιακές μεθόδους πληρωμής αλλά και με λιγότερο κόστος, καθώς οι τράπεζες προσφέρουν μειωμένα ή και μηδενικά τέλη για κάποιες ψηφιακές υπηρεσίες. Δίδεται, επίσης, η δυνατότητα στον πελάτη για άμεσο έλεγχο και παρακολούθηση σε πραγματικό χρόνο της κατάστασης των λογαριασμών του. Ταυτόχρονα, δύναται να λαμβάνει ειδοποιήσεις για ύποπτες δραστηριότητες στο πλαίσιο της απαίτησης για μεγαλύτερη διαφάνεια.

Πώς η τεχνητή νοημοσύνη (AI) μπορεί να αναδιαμορφώσει το τραπεζικό τοπίο;

Η εφαρμογή του artificial intelligence (AI) περιλαμβάνει τη χρήση αναλυτικών δεδομένων, την αυτοματοποίηση διαδικασιών και τη χρήση της τεχνολογίας με στόχο τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών. Όλο αυτό απαιτεί την ανάπτυξη chatbots και virtual assistants για να παρέχουν εξατομικευμένη υποστήριξη, συμβουλές και υπηρεσίες σε πελάτες 24 ώρες το 24ωρο.

Ποια είναι η πρόβλεψή σας για το μέλλον των παραδοσιακών φυσικών καταστημάτων;

Παρά το γεγονός ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές έχουν αυξηθεί δραματικά, εντούτοις, η φυσική παρουσία των καταστημάτων εξακολουθεί να θεωρείται σημαντική σε αρκετές περιπτώσεις. Ως τέτοιες θα ανέφερα την εξυπηρέτηση πελατών που δεν είναι πλήρως εξοικειωμένοι με την τεχνολογία, την ανάγκη για προσωπική επαφή, την επίλυση εξειδικευμένων αιτημάτων και τη διαχείριση έκτακτων κρίσεων. Επιπλέον, τα άτομα που εργάζονται στις παραδοσιακές τράπεζες διαθέτουν πλούσιες γνώσεις και εμπειρία, κάτι που η ψηφιακή τραπεζική δεν έχει ακόμη την ικανότητα να προσφέρει πλήρως.

Οι προκλήσεις

Ποιες προκλήσεις αντιμετωπίζουν οι παραδοσιακές τράπεζες στο πλαίσιο της όλο και πιο διαδεδομένης χρήσης της τεχνολογίας από το κοινό;

Οι προκλήσεις είναι πολλές, με κυριότερες εξ αυτών τις ακόλουθες:

Ασφάλεια: Οι τράπεζες πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι πληρωμές που προσφέρουν στους πελάτες τους είναι ασφαλισμένες και προστατευμένες από οποιεσδήποτε απάτες.

Τεχνολογική πρόοδος: Η συνεχής βελτίωση των ψηφιακών τραπεζικών προϊόντων προϋποθέτει ότι οι τράπεζες πρέπει να διατηρούν τις υπηρεσίες τους συνεχώς ενημερωμένες και επικαιροποιημένες ούτως ώστε να προσφέρουν νέες δυνατότητες στους πελάτες τους.

Ανταγωνισμός: Ο ανταγωνισμός είναι μια σημαντική πρόκληση αλλά και επιχειρηματική ευκαιρία για τις τράπεζες, καθώς όλο και περισσότεροι παίχτες εισέρχονται στην αγορά των ηλεκτρονικών πληρωμών.

Νομοθετικές ρυθμίσεις: Οι τράπεζες πρέπει να συμμορφώνονται με τις εκάστοτε νομοθετικές ρυθμίσεις που έχουν θεσπιστεί για τις ηλεκτρονικές πληρωμές τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αυτό μπορεί να επιβάλλει πρόσθετους περιορισμούς και αυξημένο κόστος στις τράπεζες.

Οι τάσεις

Ποιες είναι οι κυριότερες τάσεις που επικρατούν σήμερα στις ψηφιακές πληρωμές;

Μιλώντας για τάσεις, θα επεσήμανα τα ακόλουθα κυρίαρχα δεδομένα:

  • Οι κάρτες - χρεωστικές και πιστωτικές - θεωρούνται το πλέον δημοφιλές εργαλείο ηλεκτρονικών πληρωμών. Λαμβάνοντας υπόψη τη τεχνολογική εξέλιξη, οι ίδιες οι κάρτες έχουν σε κάποιες περιπτώσεις μετεξελιχθεί σε virtual cards ή κάρτες μίας χρήσης, με στόχο την ευκολία στη χρήση αλλά και την ενδυνάμωση της ασφάλειας των συναλλαγών των χρηστών τους.
  • H χρήση των κινητών συσκευών για πραγματοποίηση συναλλαγών έχει γίνει πια μέρος της ζωής μας. Ως παράδειγμα αναφέρω τις mobile εφαρμογές (apps) και τα digital wallets που προσφέρονται από τις τράπεζες, τα οποία επιτρέπουν στους πελάτες να μεταφέρουν χρήματα από τον ένα λογαριασμό σε άλλο, χρησιμοποιώντας τον αριθμό του λογαριασμού ή του τηλεφώνου του παραλήπτη.
  • Τέλος, αξίζει να σημειωθεί πως οι κυβερνητικές υπηρεσίες έχουν συντείνει σημαντικά στην προώθηση των ηλεκτρονικών πληρωμών, παρέχοντας στους πολίτες τη δυνατότητα να πληρώνουν ηλεκτρονικά φόρους, λογαριασμούς και τέλη, αλλά και να λαμβάνουν επιδόματα μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας που αντιστοιχεί στην κάθε υπηρεσία του κράτους.

Η ασφάλεια

Η αύξηση των ψηφιακών συναλλαγών εντείνει την ανάγκη για ασφάλεια. Ποιες λύσεις υιοθετούν οι τράπεζες για την προστασία των πελατών από απάτες και κυβερνοεπιθέσεις;

Οι τράπεζες, προκειμένου να προστατεύσουν τους πελάτες τους από ηλεκτρονικές απάτες και κυβερνοεπιθέσεις, υιοθετούν μια σειρά από σύγχρονες λύσεις και τεχνολογίες που εστιάζουν στην πρόληψη, τον εντοπισμό και την αντιμετώπιση των απειλών.

Μία από τις βασικές τεχνολογίες που χρησιμοποιούν είναι η διπλή αυθεντικοποίηση (two-factor authentication), που απαιτεί από τους χρήστες να επιβεβαιώνουν την ταυτότητά τους με δύο ή περισσότερα στοιχεία. Επίσης, η βιομετρική ταυτοποίηση, όπως το αποτύπωμα δακτύλου ή η αναγνώριση προσώπου χρησιμοποιείται για την είσοδο στα συστήματα ηλεκτρονικής τραπεζικής. Ακόμα, η κρυπτογράφηση δεδομένων είναι απαραίτητη για την ανίχνευση ασυνήθιστων ή ύποπτων συμπεριφορών στις συναλλαγές. Επιπλέον, οι τράπεζες εφαρμόζουν συστήματα ανίχνευσης phishing για να εντοπίζουν ύποπτα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου ή ιστοσελίδες που προσπαθούν να υποκλέψουν προσωπικά δεδομένα. Τέλος, οι τράπεζες επενδύουν στην εκπαίδευση των πελατών τους, διδάσκοντας τους πώς να αναγνωρίζουν και να αποφεύγουν ηλεκτρονικές απάτες και με ποιους τρόπους να προστατεύουν τα προσωπικά τους στοιχεία.

Δειτε Επισης

ΤΡΑΠΕΖΑ ΚΥΠΡΟΥ: Συναλλαγές με Pronomia
Alpha Bank Κύπρου: Προσφέροντας ένα ολοκληρωμένο ψηφιακό οικοσύστημα
payabl.: Πρωτοστατώντας στη μετάβαση στις ψηφιακές πληρωμές